آجیل

آشنایی با انواع پسته و ارزش غذایی آن

5
(2)

پسته ایرانی

کشور ایران یکی از مهم ترین و بزرگترین کشورهای صادر‌‌‌کننده پسته در دنیا می باشد. حتی به طور حتم می توان گفت مرغوب ترین نوع پسته متعلق به ایران است. این خشکبار مقوی که در دنیا شناخته شده و محبوب است، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می باشد. پسته در دو نوع بو داده و خام تولید می شود.

پسته اکبری خام

درخت پسته دو پایه دارد؛ یعنی دو نوع گل ماده و نر آن روی یک درخت نمی رویند. درختچه این گیاه بومی ایرانی، از خانواده بادام است که در نواحی خشک و آب و هوای گرم می روید. پسته سرشار از آنتی اکسیدان است و برای پیشگیری از انواع سرطان و بیماری های قلبی و عروقی موثر است. علاوه بر موارد ذکر شده این محصول حاوی پتاسیم و اسید های چرب اشباع نشده نیز می باشد.

درخت پسته

انواع پسته و ارزش غذایی آن

از دید گیاه شناسان تا به امروز حدود 60 گونه پسته در کشور ایران شناسایی شده است، که برخی از آنها به صورت پراکنده می رویند و برخی نیز به صورت گسترده و با مقاصد تجاری پرورش داده می شوند. معروف ترین و مهم ترین پسته های ایرانی که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند عبارتند از: پسته اکبری، پسته فندقی، کله قوچی و احمد آقایی.

در میان انواع پسته، برخی از آنها با هدف صادرات تولید می شوند، که می توان به پسته های فندقی، کله قوچی، بادامی و احمد آقایی اشاره داشت. این پسته ها بطور کلی به دو گروه فندقی و بادامی تقسیم می شوند.  پسته های اکبری و احمد آقایی جزو پسته های بادامی و کله قوچی و اوحدی جزو پسته های فندقی به حساب می آیند.

پسته کله قوچی

از مرغوب ترین نوع پسته ها می توان به پسته کله قوچی اشاره کرد. شکل فندقی و درشت بودن این خوراکی پر خاصیت، سبب شده است که در بین طرفداران، از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار باشد. درختچه ‌ی این گیاه نسبت به مواد مغذی و بی آبی بسیار حساس است. برگ های آن نیز ترکیبی از پنج برگچه‌ ی کوچک است که برگچه‌ ی انتهایی از برگچه‌ ی جانبی بزرگتر است. یکی از ویژگی های این گیاه این است که زود گل می دهد و این موضوع باعث می شود در مقابل سرما بسیار آسیب پذیر باشد.

پسته کله قوچی

پسته اکبری

پسته اکبری نسبت به سایر آجیل ها از ارزش اقتصادی بالاتری برخوردار است، چرا که جزو برترین محصولات صادراتی ایران می باشد. این نوع پسته بیشتر در شهر رفسنجان پرورش داده می شود و به پسته عبدالهی نیز معروف است.

پسته اکبری

درختچه ی این گیاه تقریبا سه تا چهار سال بعد از کاشت شروع به گل دادن می کند. قیمت این نوع پسته نسبت به دیگر پسته ها بالاتر است. قیمت بالای این محصول کاملا طبیعی است چرا که علاوه بر صادراتی بودن آن، کاملا خندان بوده و با توجه به ظاهر بادامی شکل، جزو محصولات بسیار مرغوب محسوب می شود.

پسته احمد آقایی

پسته احمد آقایی، مانند پسته اکبری، در رفسنجان کاشته می شود. این نوع پسته یکی از بهترین و مرغوب ترین انوع پسته در کشور ایران است که توجه مشتریان را به خود جلب کرده است. میزان رشد درختچه ی آن متوسط بوده و نسبت به دیگر درختان زودتر محصول می دهد. بیش از نود و پنج درصد این محصول خندان بوده و از نظر ظاهری بادامی شکل است.

پسته احمد آقایی رژیمی

پسته فندقی و بادامی

پسته فندقی نسبت به سایر پسته ها اندازه کوچکتری دارد، به همین خاطر به پسته فندقی مشهور است. درخچه این نوع پسته دیر بازده است و هفت تا ده سال طول می کشد تا ثمر دهد. فصل برداشت این پسته اواسط مرداد ماه تا اوایل شهریور ماه است، که جهت فروش خشک و تازه خوری به بازار عرضه می شود.

پسته بادامی که به خاطر داشتن شکل بادامی و پوست سفید، به این نام معروف است، بسیار خوشمزه بوده و برای پیشگیری و درمان کم خونی مناسب است. بادامی، از پسته های لوکس و پرطرفدار است که بخاطر شکل بلند و کشیده ای که دارد، از شهرت بسیار بالایی برخوردار است.

پسته فندقی

خواص و فواید پسته

پسته حاوی مواد مغذی ای مانند چربی، کربوهیدرات ها، فیبرهای رژیمی، پروتئین و اسید آمینه می باشد. همچنین سرشار از آهن، مواد معدنی، سدیم، کلسیم، مس، پتاسیم و روی است.

این آجیل مغذی، غنی از ویتامین های ضروری همچون ویتامین ث، آ، کولین، تیامین، ب6، فولات، کا و بتایین است. وجود آهن در این نوع آجیل سبب می شود که خون ساز باشد و افرادی که به کم خونی مبتلا هستند می بایست حتما روزانه مقداری از این نوع مغز مصرف کنند. همچنین مصرف منظم آن ذهن، مغز، نیروی جنسی و معده را تقویت می کند. این ماده پر خاصیت برای درمان سرفه، قلب و اعصاب، اسهال خونی و معمولی، کبد نیز توصیه می شود.

خواص پسته

این نوع مغز سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. همچنین دارای پروتئین زیاد، کالری کم، چربی های اشباع کم می باشد. مواد ذکر شده برای حفظ وزن ایده آل مهم و مناسب هستند. بنابراین برای افرادی که رژیم غذایی دارند یک انتخاب مناسب و به جا می باشد.

این آجیل با دارا بودن انواع ویتامین ها، دیابت را کنترل، سیستم ایمنی و سیستم گوارش را نیز تقویت می کند. همچنین، برای همه سنین خصوصا زنان باردار و شیرده و همچنین کودکان مفید است و به عنوان میان وعده مقوی استفاده می شود. پیشگیری از سرطان، درمان درد مفاصل، مقابله با ریزش مو، درمان کم خونی، درمان فرایند هضم غذا و افزایش سطح انرژی افراد از دیگر خواص بی نظیر این خوراکی مقوی می باشد. با توجه به اینکه پسته سرشار از یون های آهن، کمپلکس ویتامین بی و مس می باشد، افزودن آن به وعده های غذایی بسیار مفید است.

خرید پسته

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد نظرات: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *