آجیل

آشنایی با خواص گردو

5
(1)

گردو

گردو، میوه مغزدار تک دانه ای می باشد که به دلیل سرشار بودن از مواد و املاح پرخاصیتی چون پروتئین، فیبر، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و املاح معدنی بسیار با ارزش می باشد. گردو را با عنوان پادشاه خواص مغزها می شناسند. منشاء اصلی این میوه پر خاصیت، کشورمان ایران می باشد و شهرستان تویسرکان از توابع همدان بهترین و با کیفیت ترین نوع گردو را تولید می کند. همچنین بیشترین هکتار از زمین های کشاورزی اختصاص به تویسرکان دارد. در این مقاله سعی بر این است که با خواص گردو و طریقه خرید آن بیشتر آشنا شویم.

ارزش غذایی مغز گردو

گردو را می توان پر مصرف ترین مغز خوراکی دانست. ارزش غذایی این خوراکی خوشمزه بسیار زیاد می باشد. مغز گردو در حدود 4 درصد آب، 15 درصد پروتئین، 65 درصد چربی، 14 درصد کربوهیدارت، 4 درصد فیبر می باشد. از لحاظ مواد و املاح معدنی هم حاوی کلسیم، آهن، منیزیم، زینک، منگنز، مس، اسید فولیک و ویتامین هایی نظیر ویتامین B و ویتامین E می باشد.

ویژگی های خواص گردو

اگر رژیم غذایی گرفته اید و یا به دنبال کاهش وزن و رسیدن به یک وزن ایده آل می باشید، قرار دادن چند عدد گرد در برنامه رژیم غذایی می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. گردو به دلیل غنی بودن از فیبر، پروتئین و چربی سالم، احساس سیری ایجاد کرده و کمتر فرد دچار ضعف و گرسنگی می شود. همانطور که مطلع می باشید غذاهای حاوی فیبر، میزان گلوکز خون را ثابت نگه داشته و مانع از افزایش فشار خون می شود. همچنین میزان فیبر بالا در گردو، کمک بسیاری به نگه داشتن وزن نموده و مانع از افزایش وزن و در نتیجه ابتلا به امراضی چون چاقی، بیماری های قلبی و یا سرطان می گردد.

آنچه که از تحقیقات علمی به دست آمده است، حدود 65 درصد از کل ترکیبات گردو را چربی غیر اشباع تشکیل می دهد. اما این میزان از چربی برای بدن مضر نبوده بلکه انرژی زا می باشد و در افزایش میزان کالری بدن تاثیر بسزایی دارد.

یکی دیگر از مهمترین خواص گردو، تاثیر فوق العاده آن بر پوست و مو می باشد. قرار دادن گردو در هر وعده غذایی سبب می شود که میزان جذب امگا 3 افزایش یابد. در نتیجه مانع از افزایش چین و چروک پوست و کمک به جوانسازی آن می کند. همچنین وجود ویتامین E در گردو محافظ خوبی در برابر رادیکال های آزاد در بدن می باشد که از بروز چین و چروک پوست ممانعت به عمل می آورد.

گردو به دلیل داشتن اسیدهای چرب و همچنین ویتامین B مانع از ریزش مو می گردد. وجود مواد معدنی پر خاصیت و مفیدی چون آهن، زینک و مس در مغز گردو در تقویت ریشه مو و تسریع رشد آن بسیار موثر خواهد بود.

همچنین روغن گردو تاثیر زیادی در زیبایی و طراوت پوست دارد. مصرف روغن گردو، سبب انعطاف پذیری و افزایش آبرسانی به بافت های پوست می شود و در نتیجه مانع از پیری زود رس می گردد.

یکی دیگر از مهمترین خواص گردو، نقش بسیار مهم آن در سلامت و بهبود استخوان های بدن می باشد. همانطور که ذکر گردید گردو منبعی غنی از مواد معدنی به خصوص مس و منیزیم می باشد. این دو عنصر در افزایش تراکم و حفظ استحکام استخوان بسیار مثمر ثمر می باشند. مواد معدنی موجود در گردو کمک می کنند تا استخوان ها، کلسیم این ماده تشکیل دهنده در استخوان را به راحتی و به سرعت جذب نمایند.

از دیگر خواص گردو، تاثیر آن در بروز سرطان می باشد. گردو به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا 3، ویتامین E و آنتی اکسیدان های مختلفی همچون اسید آلاژیک و فیتو استرول مانع رشد سلول های سرطانی در بدن می شود. در حقیقت با بهبود تغذیه می توان سبب کاهش و یا مانع از رشد سلول های سرطان شد. گردو، ضد سرطان روده بزرگ بوده و در مردان ضد سرطان پروستات و برای زنان ضد سرطان سینه می باشد.

از جمله مهمترین نقش و خواص گردو در سلامت، بهبود حافظه و تقویت سیستم عصبی مغز می باشد. اگر به گردو نگاه کرده باشید متوجه شباهت این میوه با مغز انسان خواهید شد. نزدیکی این شباهت در عملکرد مثبت این دو بی تاثیر نخواهد بود. گردو به دلیل سرشار بودن از فسفر و همچنین امگا3 و مقادیر بالای آنتی اکسیدان در سلامت مغز، کاهش ابتلا به آلزایمر و کاهش آسیب های مغزی بسیار تاثیر گذار می باشد. با قرار دادن گردو در وعده های اصلی و میان وعده فرزندان تان می توانید به افزایش و تقویت حافظه و بهبود یادگیری آنان کمک شایانی نمایید.

خرید گردو

جهت خرید گردو می بایست از قبل به یک سری نکات مهم توجه نمود. گردو تازه، رنگ روشن و یکنواختی داشته و مزه و طعم شیرین و خوش بویی دارد و از گردو کهنه که به رنگ تیره و کدر می باشد و مزه تلخی دارد، به راحتی قابل تشخیص می باشد.

در هنگام خرید گردو به شکل و گردی آن توجه کنید. خرید گردوی بیضی شکل و کشیده ممکن است که دارای پوستی ضخیم و کلفتی باشد و چون در هنگام شکستن نیاز به نیروی بیشتری را می طلبد، امکان شکستن و پودر شدن آن بسیار می باشد.

از دیگر نکات مهم درباره خرید گردو، زمان آن می باشد. برداشت گردو در کشورمان از اواخر شهریور ماه آغاز می شود و بهترین زمان جهت خرید، فصل پاییز می باشد. اگر به دنبال خرید گردو با پوست می باشید، آبان ماه بهترین زمان است. اما اگر به دنبال خرید گردوی خشک می باشید، حدود یک ماه زمان می برد تا گردوهای تازه و رسیده خشک شوند. از این رو بهترین زمان آذر ماه می باشد.

خرید اینترنتی گردو

شاید کمتر کسی گمان می کرد که تکنولوژی و فناوری به جایگاهی که امروزه در میان مردم کسب کرده است، دست یابد. اینترنت هر گونه خریدی از پوشاک، لوازم خانگی، خوراکی و … را سهل و ممتنع کرده است. با خرید اینترنتی می توانید در عرض کمتر از چند ساعت، بدون نیاز به رفتن به بازارهای تنگ و شلوغ، کالای خود را خریداری کنید. خرید اینترنتی گردو نیز از جمله خریدهای مجازی می باشد که می توانید با دقت و حوصله آن را انجام دهید و با رفتن به سایت فروشنده ای معتبر و دیدن تصاویر و یا فیلمی که از کیفیت و مرغوب بودن محصول به نمایش می گذارد، آن را سفارش داده و در کمترین زمان ممکن آن را خریداری و دریافت نمایید. خرید اینترنتی به دلیل فروش مستقیم از خود تولید کننده، و حذف واسطه ها به مراتب ارزان تر و با کیفیت تر از آنچه که در بازار می خرید، می باشد.

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد نظرات: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *