دمنوش

آیا با انواع چای دارجلینگ و خواص آن آشنایی دارید؟

2
(1)

تاریخچه ی چای دارجلینگ

چای دارجلینگ یکی از معروف ترین چای‌ ها در دنیا است. این نوع چای بسیار معطر و خوش طعم بوده و طعمی نسبتا تند و تلخ دارد. نام گذاری این چای به دلیل منطقه ای است که در آن می روید.

در قرن نوزدهم، یکی از عمده ترین درآمدهای مردم انگلیس در هندوستان، حاصل از فروش چای بوده است. با افت کردن صادرات چای، مردم این کشور درصدد یافتن جایگزینی برای آن بودند. بنابراین، از سال 1834 انگلیسی ها در بنگال غربی مستقر شدند چرا که آب ‌و هوای منطقه‌ی دارجلینگ، برای کشت چای بسیار خوب و مساعد بود. مردم انگلیس با استفاده از روش های خاص و با کمک متخصصان چینی، کشت چای دارجلینگ را در این منطقه توسعه دادند و تجارت آن ها دوباره رونق گرفت.

مزارع کشت چای دارجلینگمزارع کشت چای دارجلینگ

به طور کلی چای یکی از نوشیدنی های گیاهی است که بسیار مورد توجه است و در بیشتر مراسمات برای پذیرایی استفاده می شود. به طور کلی خاستگاه اولیه ی چای در کشور هند و چین بوده است. با حرارت دادن برگ های چای در آب جوش، یعنی دم کردن آن، این نوشیدنی دلپذیر آماده سرو خواهد بود.

معرفی و شناخت انواع چای دارجلینگ

انواع چای دارجلینگ عبارتند از: چای سبز دارجلینگ، چای سفید دارجلینگ، چای سیاه دارجلینگ، چای اولانگ دارجلینگ.

چای سیاه دارجلینگ: این نوع چای برگ هایی سیاه و سفت دارد. اولین برداشت چای سیاه دارجلینگ در روزهای آخر زمستان و فروردین ماه و دومین برداشت آن در آخر اردیبهشت ماه انجام می‌شود. دم کرده این نوع چای بسیارخوش رنگ و خوش طعم است. بعضی مواقع دیگر چای ‌ها که اکسیده شده‌اند به این نوع چای افزوده می‌شوند.

برگ های تازه چای سیاه دارجلینگ

چای سفید دارجلینگ: این نوع چای، طعم و عطر بسیار عالی دارد و طلایی رنگ است. به دلیل سبک بودن برگ ‌های این چای، باید مقدار بیشتری از آن برای تهیه‌ی چای مصرف شود. چای سفید دارجلینگ بسیار کمیاب است، به این دلیل که می بایست در ارتفاع دو هزار متری دریا کشت داده شود.

چای اولانگ دارجلینگ: این نوع چای در دمای خاصی فرآوری شده و برگ های ریزی دارد که در ارتفاع سه هزار متری دریا کشت داده می شود. چای اولانگ به دلیل کیفیت بالا و کمیاب بودن، نسبت به سایر چای ها گران‌تر است.

چای سبز دارجلینگ: چای سبز دارجلینگ خیلی کم اکسیده می شود و پلی فنول بیشتری نسبت به چای سیاه دارد. این چای نسبت به انواع چای دارجلینگ از طعم تلخ کمتری برخوردار است.

 

برگ های خشک چای دارجلینگ 

خواص بی نظیر چای دارجلینگ

یکی از مهمترین خواص چای دارجلینگ این است که به پیشگیری از سرطان کمک می کند. همچنین موجب کاهش جذب چربی و در نتیجه کاهش وزن می گردد. نوشیدن مرتب این نوع دمنوش از وقوع زخم معده نیز جلوگیری می کند.

از خواص بی نظیر این نوع چای می توان به غنی بودن از آنتی اکسیدان ها اشاره داشت. وجود پلی فنول در این چای می تواند سبب کم شدن آسیب به سلول های بدن شود و این امر موجب پیشگیری از سرطان می شود.

مصرف این نوع چای از رشد باکتری هایی که به دندان آسیب می زنند نیز جلوگیری می کند.

پزشکان و متخصصان بر این باورند که کافئین موجود در چای متابولیسم بدن را افزایش می دهد و تاثیر ورزش بر بدن را بهبود می بخشد.

چای دارجلینگ علاوه بر درمان بیماری های داخلی، دارای خواص موضعی نیز می باشد. رطوبت موجود در چای دارجلینگ باعث شادابی پوست شده و در نتیجه پوست را تازه و شفاف نگه می دارد.

مصرف این نوع چای علاوه بر بهبود پوست، برای درمان پوست سر چرب یا خشک بسیار موثر است. استفاده از این نوع چای به صورت ماسک، اثرات قابل توجهی روی پوست سر و صورت خواهد گذاشت.

مصرف چای دارجلینگ برای شستشوی کلیه ها، کمبود آب بدن و درمان بیماری های گوارشی نیز موثر است.  

نحوه دم کردن چای دارجلینگ

برای دم کردن انواع چای دارجلینگ باید ابتدا داخل قوری را با گرداندن آبِ جوش شده در آن گرم کنید. آب جوش باید به اندازه چای ریخته شده در قوری باشد، چرا که اگر آب جوش زیادتر باشد چای کم رنگ و اگر کم ریخته شود چای غلیظ می شود. مدت زمان دم کردن این چای باید کمتر از سی ثانیه باشد.

دم کردن چای دارجلینگ

بعد از ریختن آب جوش بر روی چای اولانگ دارجلینگ، باید آن را در حرارت بین نود تا صد درجه دم کنید. اگر از آب معدنی برای دم کردن انواع چای دارجلینگ استفاده شود بهتر است چرا که وجود املاح در آب ‌معدنی، طعم اصلی چای را بیش‌تر معلوم می کند.

برخی افراد علاقه دارند که هنگام دم کردن چای مقداری زنجبیل، دارچین، هل یا زعفران اضافه کنند. بهتر است که برای دم کردن چای دارجلینگ از هیچ نوع افزودنی استفاده نکنید زیرا افزودنی ها طعم و مزه اصلی چای را از بین می برند.

خرید چای دارجلینگ

 

 

میانگین امتیازها 2 / 5. تعداد نظرات: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *