آجیل

بادام زمینی و خواص آن برای زیبایی پوست و سلامتی بدن

5
(1)

بادام زمینی

بادام زمینی یک خوراکی خوشمزه و پرطرفدار است که جالب است بدانید هیچ ارتباطی با خانواده آجیل ها ندارد؛ بلکه مثل عدس و لوبیا جز حبوبات طبقه بندی می شود.

بادام زمینی

بادام زمینی منبع خوب پروتئین های گیاهی، چربی های سالم، فیبر، ویتامین و املاح است. این خوراکی خوشمزه به شکل های مختلف شامل خام، بو داده، روکش شده با شکلات و کره بادام زمینی مصرف می شود. علاوه بر این، برای تهیه انواع دسرها، کیک ها و شیرینی جات مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم در مورد هر آنچه لازم است در مورد فواید بادام زمینی بدانید، با شما صحبت کنیم.

طبع بادام زمینی

از دیدگاه طب سنتی، طبع این خوراکی گرم و تر است. عسل از جمله مواد غذایی ای است که مصرف آن در کنار بادام زمینی توصیه می شود. ترکیب عسل و بادام زمینی هم ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند و هم موجب تقویت قلب می شود. علاوه بر این، در تامین انرژی مورد نیاز بدن و تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

ارزش غذایی بادام زمینی

این ماده غذایی در هر 100 گرم حدود 26 گرم پروتئین گیاهی دارد، که تقریبا معادل نیمی از پروتئین مورد نیاز بدن است؛ پروتئین برای ساخت و ترمیم سلول های بدن لازم است.

از سایر ترکیبات موجود در بادام زمینی می توان به چربی های غیراشباع اشاره کرد که جز چربی های سالم طبقه بندی می شوند. مصرف چربی های غیراشباع کلسترول خون را کاهش می دهد. این امر به نوبه خود از بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

این خوراکی خوشمزه منبع خوب فیبر است. فیبر کلسترول خون را کم می کند و احتمال چاقی، دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

ارزش غذایی بادام زمینی

خواص بادام زمینی برای سلامتی بدن

مصرف این ماده غذایی فواید زیادی برای سلامتی به دنبال دارد، که در ادامه مطلب به آنها خواهیم پرداخت.

محافظت از قلب

بیماری های قلبی، یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر در دنیا به شمار می روند. بادام زمینی حاوی مواد مغذی مفید برای قلب از جمله چربی های غیر اشباع، منیزیم، ویتامین B3 و آنتی اکسیدان است. این ماده غذایی کلسترول را کم و از تشکیل لخته های خون در عروق جلوگیری می کند. شواهد علمی حاکی از این است که مصرف بادام زمینی احتمال سکته قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

پیشگیری از چاقی

مصرف بادام زمینی به حفظ تناسب وزن کمک می کند. به طوریکه مصرف آن به صورت 2 بار در هفته با کاهش خطر اضافه وزن و چاقی همراه است. این ماده غذایی به دلایل زیر به عنوان یک گزینه مناسب برای کاهش وزن توصیه می شود:

  • حاوی فیبر، پروتئین و چربی است. بنابراین، مصرف آن حجم معده را پر می کند و باعث افزایش حس سیری می شود.
  • به دلیل داشتن پروتئین و چربی های غیراشباع کالری سوزی را افزایش می دهد.

کنترل قند خون

بادام زمینی قند خون را خیلی افزایش نمی دهد و به همین دلیل یک میان وعده مناسب برای بیماران دیابتی محسوب می شود. این ماده غذایی فیبر زیاد و کربوهیدرات کمی دارد. فیبر سرعت هضم را کاهش می دهد و باعث می شود قند خون با سرعت زیادی بالا نرود.

پیشگیری از سرطان

سرطان معده، یک بیماری شایع است که تاکنون افراد زیادی را در جهان درگیر کرده است. در این بیماری رشد و تقسیم سلول ها مختل شده و سلول های پیر و آسیب دیده از بین نمی روند. شواهد علمی نشان می دهد که مصرف بادام زمینی توسط افراد سالمند احتمال ابتلا به سرطان معده را کم می کند.

 

خواص بادام زمینی

افزایش طول عمر

داشتن عمر طولانی، یکی از آرزوهای دیرینه بشر است. در این میان، غذاها نقش زیادی در افزایش طول عمر دارند. به گفته محققان، مصرف بادام زمینی روی طول عمر تاثیر دارد. افرادی که به طور منظم این خوراکی را مصرف می کنند در مقایسه با سایرین از طول عمر بالاتری برخوردار هستند.

حفظ سلامت پوست

مصرف بادام زمینی به دلایل زیر برای محافظت از پوست توصیه می شود:

  • به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد به درمان بیماری های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس کمک می کند.
  • منبع خوب اسید چرب امگا 3 محسوب می شود. این اسید چرب التهاب را کم کرده و مانع خشکی پوست و جوش زدن می شود.
  • اسیدهای چرب موجود در آن میزان استرس را کاهش می دهند. این موضوع به حفظ شادابی پوست کمک کرده و از بروز چین و چروک جلوگیری می کند.
  • به دلیل داشتن فیبر به دفع سموم و مواد زائد کمک کرده و از ایجاد جوش روی پوست پیشگیری می کند.
  • منبع خوب منیزیم است. به همین دلیل، جریان خون را در پوست بهبود داده و باعث حفظ جوانی و شادابی پوست می شود.
  • بتا کاروتن موجود در این ماده غذایی باعث بهبود سریع زخم ها و کبودی های پوست می شود. بتا کاروتن که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود به ترمیم بافت ها کمک می کند.
  • به دلیل داشتن ویتامین E از پوست محافظت کرده و مانع ایجاد چین و چروک می شود.

 

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد نظرات: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *