خشکبار و میوه خشک

با خرماهای صادراتی ایران آشنا شوید

0
(0)

خرما خشک

خوشبختانه تنوع شرایط آب و هوایی ایران سبب شده که در برخی از نقاط کشور انواع خرما تولید شود. به گونه ای که بتوان آن را به سایر کشورها صادر کرد. علت نامگذاری برخی از خرما ها به خرمای خشک به این دلیل است که مقدار آب موجود در آن به زیر 18 درصد رسیده است.

این خرما به دلیل خشک بودن و کم بودن رطوبت آن دیرتر فاسد می شود، به گونه ای که مدت زمان نگهداری خرما خشک را در یخچال در حدود 5 سال برآورد کرده اند. از طرف دیگر شرایط انبارداری و نگهداری این نوع خرماها در مقایسه با خرمای تازه راحت تر می باشد.

کشت خرمای خشک در برخی از نقاط کشور انجام می شود. این خرما دارای انواعی است که عبارت است از :

خواص خرما برای سلامتی بدن

خواص بی نظیری برای خرما تعریف شده به گونه ای که امروزه کارشناسان تغذیه به مصرف خرما را تاکید می کنند. میزان کالری و فیبر موجود در  خرمای خشک نسبت به خرمای تازه بیشتر است  و اینکه منبع غنی از انواع ویتامین ها، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، منگنز می باشد.

با توجه به اینکه خرما خشک در مقایسه با خرمای تازه کالری بیشتری دارد، در نتیجه انرژی زایی بیشتری نیز دارد. این ویژگی سبب شده است که این خرما برای افرادی که به دنبال لاغر شدن هستند، گزینه بسیار مناسبی باشد. زیرا با مصرف تعداد کمتری از این خرماها احساس سیری در فرد به وجود می آید.

از دیگر خواص خرما خشک می توان به نقش آن در بهبود عملکرد قلب، التیام بخش بینایی،  تقویت کننده سیستم گوارش اشاره کرد. علاوه بر این، می توان تاثیر آن بر رفع کم خونی، قوای جنسی، انرژی زایی، تقویت پوست و مو، تنظیم و کنترل وزن و غیره را نیز ذکر کرد. خواص شگفت انگیز بسیار زیادی برای این ماده غذایی با ارزش در نظر گرفته شده است که نمی توان به همه آن ها اشاره کرد.

خرما

انواع خرماهای صادراتی ایران

خرما پیارم

یکی دیگر از انواع خرما خشک، خرما پیارم است که بازار خرید و فروش آن رونق بسیار بالایی دارد و بسیار مورد پسند است. این خرما نه تنها در بازار ایران بلکه در بازارهای خارجی هم به عنوان گرانترین و مرغوبترین خرما شناسایی شده است به گونه ای که لقب عروس خرما را برای آن آن در نظر گرفته اند.

خشک بودن، خوش طعم بودن و قابلیت نگهداری برای مدت زمان طولانی سبب شده که این خرما محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. سطح زیر کشت کم و از طرف دیگر خواص فوق العاده ای که برای این خرما تعریف شده سبب شده که به یکی از گران ترین خرماها در ایران و جهان تبدیل شود.

از مهمترین خواص خرمای پیارم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی و پروتئین و غیره است و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر عمل می کند،
  • یکی از مهمترین فواید این خرما قند موجود در آن است که به صورت فروکتوز است و بیشتر آن صرف سوخت و ساز بدن می شود و پزشکان مصرف آن را برای خانم های باردار، بیماران دیابتی توصیه می کنند.

خرما پیارم در درمان بیماری پوکی استخوان، آلرژی فصلی، میگرن، کاهش وزن موثر عمل می کند و به عنوان یک میان وعده به مصرف آن توصیه می شود.

خرما پیارم

خرما زاهدی

یکی دیگر از خرماهای خشکی که بسیار مورد مصرف قرار می گیرد و تقاضا برای خرید آن بالا است خرما زاهدی می باشد. این خرما به نام خرمای قصب هم شناخته شده است. این خرما به دلیل رنگ خاص آن، شرایط نگهداری و انبارداری بسیار ساده و ارزان، طعم فوق العاده و ارزش غذایی بسیار بالا محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده به گونه ای که به یکی از خرماهای پرفروش تبدیل شده است.

درخت خرمای زاهدی مقاومت بالایی به شرایط آب و هوایی گرمسیری دارد. این خرما با توجه به اینکه در مناطق زیادی کشت می شود در مقایسه با خرما پیارم قیمت پایین تری دارد، که همین امر سبب شده که مصرف بالایی هم داشته باشد و یکی از خرماهای مناسب برای مصرف افراد دیابتی است.

خرمای زاهدی یکی از خرماهای جذاب صادراتی است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای همسایه و حتی بازارهای اروپایی هم بازار خرید خوبی دارد. این خرما در درمان کم خونی،  یبوست، تقویت اعصاب، جلوگیری از رشد سلول های سرطانی نقش مهمی را دارد و با توجه به طبع گرمی که دارد برای افرادی با طبع سرد گزینه بسیار مناسبی می باشد. با توجه به قیمت مناسبی که این خرما دارد به اقتصادی ترین و مرغوبترین خرما در بازارهای داخلی و خارجی تبدیل شده است.

خرما زاهدی

 

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد نظرات: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *