تاریخچه شب یلدا در ایران باستان
آجیل, خشکبار و میوه خشک

تاریخچه شب یلدا در ایران باستان

4.8
(109)

شب یلدا یکی از جشن های مهم ایرانیان باستان است که در آخرین شب پاییز برگزار می شود. اعضای خانواده در کنار هم آجیل یلدا میخورند و معارشت میکنند. شب چله از زمان های قدیم تا به امروز جشنی مهم برای ایرانیان بوده است. تاریخچه شب یلدا به پیروان میتراییسم بر می گردد و به عنوان یک سنت باستانی از هزاران سال پیش در ایران برگزار می شده است.  ایرانیان باستان بر این باور بودند که یلدا، روز تولد خورشید، میترا یا مهر است. تا انتهای این مطلب مجله سلامتی همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

تزیین میوه و آجیل شب یلدا

تاریخچه شب یلدا

مراسم با شکوه یلدا در ایران باستان | تاریخچه شب یلدا

آیین شب یلدا

سال های زیادی است که مردم ایران و حتی بسیاری از جوامع دیگر، در اولین شب زمستان، مراسمی به نام شب چله دارند. جشن شب یلدا یا چله، همانند بسیاری از آیین های ایران باستان، در رویدادی کیهانی ریشه دارد. در زمان های گذشته، مراسم زیادی در شب یلدا برگزار می شد و یکی از مهمترین آنها جشنی شبانه بود که افرادی که دور هم جمع شده بودند تا بامداد بیدار می ماندند تا طلوع خورشید را در کنار هم تماشا کنند.

به طور کلی یکی از مهم ترین فلسفه های شب یلدا، جمع شدن در کنار افراد بزرگ خانواده در بلندترین شب سال است. در حقیقت یکی از لازمه های شب یلدا، حضور در کنار بزرگان خانواده است که مهمترین نماد این جشن کهنسالی خورشید در آخرین شب پاییز است. خوراکی هایی مانند هندوانه، انار و سنجد که در شب چله خورده می شوند، به رنگ خورشید سرخ هستند.

بیشتر بخوانید:

مواد تشکیل دهنده آجیل مشکل گشا

حافظ خوانی در تاریخچه شب یلدا

حافظ خوانی در تاریخچه شب یلدا

تاریخچه شب یلدا | مراسم شب یلدا

جشن شب یلدا که امروزه با دور هم جمع شدن اعضای خانواده و دوستان برگزار می شود، مراسمی دارد. با توجه به تاریخچه شب یلدا، مردم در این شب، شب زنده داری می کنند و تا دیر وقت بیدار می مانند و با توجه به فرهنگ و سنت خود، مراسمی برگزار می کنند. در ادامه این مقاله با بعضی از متدوال ترین مراسم شب یلدا آشنا می شویم.

  • حافظ خوانی: فال گرفتن با دیوان حافظ، یکی از رسوم اصلی شب یلدا است و مردم در این شب مانند شب تیرگان، فال می گیرند و اشعار زیبای حافظ را می خوانند.
  • خوردن میوه و آجیل: فلسفه شب یلدا برای خوردن آجیل شب یلدا و میوه هایی مثل هندوانه و انار، نمادی از برکت، تندرستی، شادمانی و فراوانی است. دلیل وجود انار در شب چله این است که میوه انار از زمان های قدیم، میوه مقدسی بوده است و به همین دلیل در همیشه در سفره شب یلدا وجود دارد.
  • روشن کردن آتش: طبق تاریخچه شب یلدا، روشن کردن آتش یکی از سنت های قدیمی بوده است ولی با گذشت زمان، این رسم در بعضی مناطق از بین رفته است.
خرید آجیل یلدا اعلا

خرید آجیل یلدا اعلا | فلسفه شب یدا

سئوالات متداول در مورد تاریخچه شب یلدا

  1. ریشه کلمه یلدا چیست؟

کلمه یلدا از واژه های سریانی گرفته شده است و به معنی جشن و میلاد است.

  1. چرا خوردن میوه در شب یلدا نماد برکت است؟

چون میوه های شب یلدا مثل انار و هندوانه دانه های زیادی دارند و بارور هستند، نماد برکت هستند. علاوه بر این، این میوه ها به خاطر رنگ سرخی که دارند، نمادی از خورشید در شب محسوب می شوند.

تاریخچه شب یلدا-آجیل یلدا

تاریخچه شب یلدا | آجیل یلدا

جمع بندی

یکی از قدیمی ترین جشن های ایران باستان، مراسم شب یلدا یا چله است. ایرانیان باستان، شب چله را شب تولد الهه مهر یعنی میترا می دانستند. در این شب با جمع شدن در کنار آتش، جشن می گرفتند و مراسم رقص داشتند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراسم شب یلدا و خرید آجیل با کیفیت برای این شب می توانید با کارشناسان با تجربه ما در خشکبار کاشانی تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

چه مقدار زعفران در بارداری مجاز است؟

میانگین امتیازها 4.8 / 5. تعداد نظرات: 109

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *