خشکبار و میوه خشک

توت خشک را جایگزین قند کنید!

3
(4)

توت خشک

درخت توت سفید می تواند تا ارتفاع ۱۸ متری رشد کند. ابتدا پوست درخت خاکستری است سپس با پیرتر شدن به رنگ خاکستری- قهوه ای تغییر رنگ میدهد. از گذشته تا امروز از میوه توت ها چه به صورت تازه و چه به صورت خشک شده استفاده شده است.

امروزه در کنار مغزها توت خشک، انجیر خشک و خرمای خشک نیز در مهمانی ها سرو می شود، که نشان دهنده اهمیت بالای میوه های خشک شده در میان مردم است.

توت ها خانواده ای بزرگ هستند که توت سفید نیز جزو آنها می باشد، که بعد از خشک کردن و تولید توت خشک می توان تا مدت ها از آن استفاده کرد. قدمت خشک کردن این میوه و استفاده از آن به گذشته های دور می‌رسد، خواص بسیار بالای آن کمک شایانی به سلامت بدن انسان می کند.

توت خشک

خواص توت خشک

خواص درمانی توت خشک

توت خشک دارویی شگفت انگیز برای ریه های انسان و تقویت کننده آنها در مقابل بیماری است، همچنین می توان  از این میوه خشک خوشمزه و شیرین برای درمان آسم نیز بهره برد.

توت خشک یک میان وعده سالم است،  به عنوان یک عصرانه می توان آن را با کوکی ها و کیک های شیرین و پرکالری که دارای کلسترول و قند بالا هستند جایگزین کرد.

خیلی از بیماری ها با خوردن غذاهای با طبع سرد تشدید می شوند، همچنین قند های مصنوعی سیستم ایمنی بدن را در مقابل حمله عوامل بیماری زا ضعیف می کنند. توت خشک از دیدگاه طب سنتی دارای طبعی گرم است و باعث خون سازی در بدن می شود. همچنین با خوردن این میوه خشک رطوبت مورد نیاز مغز تامین می شود و خون را تصفیه می کند.

 

خواص توت خشک

توت خشک سرشار از املاح معدنی نظیر آهن است، برای همین خوردن مقدار کافی توت می تواند فقر آهن را درمان کرده و حتی از آن جلوگیری کند.

از آنجا که کارکرد درست کبد در بدن پر اهمیت است، با خوردن توت کبد شما تقویت شده و همچنین داروی مفیدی برای طحال نیز می باشد.

توت خشک سرشار از فیبر غذایی است، فیبر به هضم و گوارش غذا کمک کرده و موجب لاغری و کاهش وزن در افراد می شود، پس با مصرف توت می توان سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین کنیم و به کاهش وزن برسیم.

توت خشک جایگزین قند

قندها مضرات زیادی هم برای سلامت بدن دارند و هم باعث از بین رفتن شادابی در پوست انسان می شوند. ناگفته نماند که این سم های مضر خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف را در بدن فرد افزایش می دهند، پس بهتر است برای سلامتی خود و خانواده به جای مصرف شیرینی ها و قندها با نوشیدنی های نظیر چای و قهوه از توت خشک استفاده کنیم. این میوه خشک شده خوشمزه و شیرین است و از همه مهم تر سرشار از ویتامین های ضروری برای بدن و تقویت کننده سیستم ایمنی در مقابل بیماری های خطرناک می باشد. قطعا توت خشک یک تصمیم درست و سالم برای کسانی است که از دیابت رنج می برند یا نگران افزایش قند خون خود هستند.

ویتامین ها و املاح معدنی موجود در توت خشک

این میوه ارزشمند و کوچک دارای ویتامین های مفیدی چون سی و آ می باشد. ویتامین سی باعث کلاژن سازی در رگ ها و پوست بدن می شود و کمبود آن موجب ضعیف شدن مویرگ ها، چروک شدن پوست، شکنندگی مو و حتی فقر شدید این ویتامین مهم موجب مرگ فرد می شود. همچنین وجود ویتامین آ برای گیرنده های بینایی چشم انسان دارای اهمیت است و کمبود آن دید را ضعیف کرده و سلامت چشم را به خطر می اندازد. پس با خوردن یک مشت توت خشک در صبح زیبایی را در صورت خود به ارمغان آورده و با درخشش چشمان خود خاص تر شوید. همچنین این میوه جادویی التهابات پوستی را از بین می برد و ویتامین‌های سی و آ مورد نیاز شما را تامین می کند.

کالری توت خشک

توت سفید تازه  نسبت به توت سیاه در هر ۱۰۰ گرم کالری کمتری دارد. در حالی که در توت خشک نسبت میوه های خشک دیگر کالری بیشتری ذخیره شده است، اما این میزان کالری موجب ضرر به بدن و یا افزایش وزن شخص نمی شود، زیرا داشتن قند طبیعی، فیبر غذایی و همچنین ویتامین ها موجب سریعتر شدن لاغری فرد می شود.

توت خشک؛ میان وعده سالم در رژیم های لاغری

در هر ۱۰۰ گرم توت خشک:

کالری

360 کیلو کالری

کربوهیدرات

 86.60 گرم

کلسترول

0.00 میلی گرم

قند

0.00 گرم

پروتئین

1.88 گرم

آب

6.76 گرم

آهن

9.50 میلی گرم

کلسیم

204.00 میلی گرم

منیزیم

0.00 میلی گرم

فسفر

198.00 میلی گرم

چای سیاه پرطرفدارترین نوشیدنی در میان مردم ایران است. در مهمانی های مختلف و همچنین جشن هایی نظیر یلدا مصرف چای در کنار تنقلات بسیار ویژه و دلچسب است. اما مصرف تنقلات مصنوعی و قند می تواند سلامت ما را به خطر انداخته و عمر مفید ما را کاهش دهد. در حالی که خوردن توت خشک به جای همه این موارد در کنار شیرین کنندگی طبیعی و همان دلچسبی و لذت سلامتی ما را نیز به ارمغان می آورد، و موجب کاهش قندخون می شود.

خرید توت خشک

 

 

میانگین امتیازها 3 / 5. تعداد نظرات: 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *