دمنوش

روزی یک فنجان چای سبز بنوشید!

1
(1)

چای سبز

چای سبز یکی از نوشیدنی های پرخاصیت و محبوب است. آمارها نشان می دهد که چای بعد از آب دومین نوشیدنی پرمصرف جهان محسوب می شود. همه انواع چای از گیاه مشابهی گرفته می شوند، اما به دلیل نحوه فرآوری از نظر طعم، رنگ و خواص با هم تفاوت دارند. برای تهیه چای سبز اکسیداسیون انجام نمی شود. به همین دلیل، این نوع چای آنتی اکسیدان و ترکیبات مفید بیشتری دارد و برای سلامتی مفیدتر است.

چای سبز

چای سبز

طبع چای سبز

طبع این نوع چای سرد و خشک است. بنابراین، بهتر است همراه با آن از ترکیباتی که طبع گرم دارند مثل دارچین، زنجبیل یا عسل استفاده شود. استفاده از این ترکیبات نه تنها طبع چای سبز را متعادل می کند، بلکه طعم بهتری هم به آن می بخشد.

نوشیدن چای سبز

نوشیدن چای سبز

خواص چای سبز

در چای سبز ترکیبات مفید زیادی وجود دارد که آن را به یک نوشیدنی فوق العاده سالم تبدیل می کند. این گیاه مقدار زیادی پلی فنول دارد که می تواند از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کند. همچنین در آن ترکیبی به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) یافت می شود که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این ترکیب، یکی از اصلی ترین عواملی است که به چای سبز خواص دارویی می بخشد. مهم ترین فواید چای سبز را در ادامه عنوان خواهیم کرد.

خواص چای سبز

خواص چای سبز

چربی سوزی و کاهش وزن

اگر به لیست مواد تشکیل دهنده قرص های چربی سوز نگاه کنید، احتمالا نام چای سبز را در بین ترکیبات آن ها مشاهده می کنید. طبق تحقیقات، چای سبز چربی سوزی و متابولیسم را افزایش می دهد. هر چقدر متابولیسم بدن بالاتر باشد، وزن سریع تر کم می شود. بنابراین، منطقی است که چای سبز برای لاغری مفید باشد. چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف این نوشیدنی به کاهش چربی های بدن به خصوص در ناحیه شکم، کمک می کند.

چای سبز برای لاغری

چای سبز برای لاغری

پیشگیری از سرطان

رشد کنترل نشده سلول های بدن باعث ابتلا به سرطان می شود. سرطان، یکی از مهم ترین دلایل مرگ و میر در جهان است. تحقیقات نشان داده که آسیب اکسیداتیو به التهاب و در نتیجه بروز سرطان منجر می شود.

آنتی اکسیدان ها، ترکیباتی هستند که می توانند از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند. چای سبز منبع خوب آنتی اکسیدان محسوب می شود. ترکیبات موجود در این نوشیدنی از بروز سرطان سینه که یکی از شایع ترین سرطان های زنان است، جلوگیری می کند. علاوه بر این، شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات را کاهش می دهند.

حفظ سلامت پوست

مسدود شدن منافذ پوست و رشد باکتری ها بر روی پوست باعث ایجاد آکنه می شود. افزایش هورمون های آندروژن بدن هم در بروز این مشکل پوستی نقش دارد. EGCG موجود در چای سبز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد آندروژنی است. بنابراین، مصرف این نوشیدنی به درمان آکنه کمک می کند.

پلی فنول های چای سبز از مشکلات پوستی که در اثر مواجهه با نور خورشید ایجاد می شوند، جلوگیری می کنند. پلی فنول ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و می توانند رادیکال های آزاد که به پوست صدمه می زنند را از بین ببرند. تحقیقات نشان داده که این گیاه احتمال ابتلا به سرطان پوست را کم می کند. علاوه بر این، مانع پیری زودرس پوست می شود. افرادی که چای سبز می نوشند چین و چروک و لکه های پوستی کمتری دارند و پوست آن ها جوان تر به نظر می رسد.

فواید چای سبز برای پوست

فواید چای سبز برای پوست

کاهش احتمال ابتلا به دیابت

طی دهه های اخیر، شیوع دیابت نوع 2 افزایش پیدا کرده است. در مبتلایان به این بیماری به دلیل مقاومت به انسولین یا عدم توانایی بدن برای تولید انسولین میزان قند خون بالا می رود.

چای سبز حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و میزان قند خون را کاهش می دهد. نتایج مطالعه ای که روی ژاپنی ها انجام شد، نشان داد در افرادی که چای سبز می نوشند احتمال ابتلا به دیابت 42 درصد کمتر است.

پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

حمله قلبی و سکته مغزی که جز بیماری های قلبی عروقی طبقه بندی می شوند، از مهم ترین دلایل مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می روند.

مصرف چای سبز روی عواملی که باعث بیماری قلبی عروقی می شوند، تاثیر دارد. شواهد حاکی از آن است که این نوشیدنی کلسترول بد خون (LDL) را کاهش می دهد. علاوه بر این، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از اکسیداسیون LDL جلوگیری می کند. هم افزایش LDL و هم اکسیداسیون آن زمینه را برای ابتلا به بیماری قلبی عروقی فراهم می کند. به همین دلیل، در افرادی که چای سبز می نوشند احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی 31 درصد کمتر است.

خواص چای سبز

فواید چای سبز

تقویت سلول های مغزی

تحقیقات نشان داده که کافئین جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله خلق و خو، هوشیاری و حافظه را بهبود می دهد. بسیاری از افراد عنوان می کنند که وقتی به جای قهوه از چای سبز استفاده می کنند، انرژی پایدارتر و بهره وری بسیار بیشتری دارند.

چای سبز حاوی نوعی اسید آمینه به نام ال-تیانین است که می تواند از سد مغزی-خونی عبور کند. این ماده فعالیت نورون های مغزی را افزایش می دهد.

چای سبز نه تنها عملکرد مغز را بهبود می دهد، بلکه از مغز در برابر اثرات ناشی از افزایش سن محافظت می کند. بیماری آلزایمر شایع ترین دلیل زوال عقل در سالمندان است. تحقیقات نشان داده که مصرف این نوشیدنی احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

خرید چای سبز

خرید چای سبز

میانگین امتیازها 1 / 5. تعداد نظرات: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *