شگفت انگیزترین خواص زردچوبه و مضرات آن
ادویه

شگفت انگیزترین خواص زردچوبه و مضرات آن

4.9
(114)

مجله سلامتی فروشگاه خشکبار و آجیل کاشانی این مطلب را به شما تقدیم میکند. تا با مهمترین و شگفت انگیزترین خواص زردچوبه (خواص زردچوبه برای کلیه، خواص زردچوبه برای مردان و تقویت قوای جنسی، خواص زعفران برای پوست و زیبایی)، این ادویه پر خاصیت برای سلامتی و زیبایی و همچنین مضرات آن در صورت زیاده روی در مصرف آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

6 خواص پسته در بارداری | خوردن پسته در دوران بارداری

خواص شگفت انگیز زردچوبه

خواص زردچوبه

خواص زردچوبه برای بدن

زرچوبه یه غیر از طعم و عطری که انواع غذاها میبشخد دارای خواص و فواید فراوانی است. خواص زردچوبه و طعم لذیذ آن همگی در کنار هم عواملی هستند مصرف آن را در هر خانه و آشپزخانه ای ضروری کردند. در این بخش ار مقاله، مهمترین خواص زعفران را به دلیل وجود مواد صد التهابی در آن به شرح زیر بررسی میکنیم:

  • تحقیقات نشان داده اند که زردچوبه حاوی کورکومین است. این ماده فعال موجود در زردچوبه، که می تواند سلول ها را برای انجام فرآیندی که باعث خود تخریبی سلول های سرطانی می شود، تحریک کند.
  • تحقیقات تایید کرده اند که یک قاشق چای خوری زردچوبه در واقع به پیشگیری از بسیاری از سرطان ها و از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند. زیرا حاوی آنتی اکسیدان های قوی است.
    زردچوبه برای کبد: کبد از طریق تولید آنزیم ها، خون را سم زدایی می کند. زردچوبه به افزایش تولید این آنزیم های حیاتی کمک می کند که منجر به کاهش موثر سموم در بدن می شود.
  • تحقیقات نقش مهمی را برای زردچوبه در جلوگیری یا کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر با حذف پلاک‌های حاصل از تجمع پروتئین بتا آمیلوئید بین سلول‌های مغزی که باعث آلزایمر می‌شوند، نشان داده‌اند.
  • بیماری آلزایمر با التهاب مغز نیز مرتبط است و زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و فعالیت آنتی اکسیدانی است. بنابراین مصرف منظم روزانه زردچوبه ممکن است راهی موثر برای جلوگیری از شروع بیماری آلزایمر و بهبود حافظه باشد.

بیشتر بخوانید:

10 خاصیت پسته برای زنان

خواص زردچوبه برای کلیه ها

خواص زردچوبه برای کلیه

  1. زردچوبه به سلامت کلیه ها کمک می کند و از بروز بیماری مزمن کلیوی که منجر به نارسایی کلیه می شود، موثر است. زیرا کورکومین موجود در زردچوبه برای خلاص شدن از شر آنزیم های التهابی که منجر به بیماری مزمن کلیه می شود مناسب است.  کورکومین همچنین در کاهش فشار خون موثر است.
  2. اما زردچوبه در صورت مصرف زیاد ممکن است برای بیماران دیالیزی مناسب نباشد. محققان در مورد یک زن 63 ساله تحت دیالیز که پس از مصرف 3 تا 5 گرم زردچوبه به مدت چند روز دچار هماتوم شده و خونریزی موقتی را تجربه کرده است. زردچوبه ممکن است اثرات ضد انعقادی داشته باشد و خطر خونریزی را افزایش دهد. مصرف زردچوبه همچنین ممکن است به افزایش هپاتیت سمی حاد، کهیر و درماتیت آلرژیک کمک کند. زردچوبه ممکن است برای افرادی که اختلالات گوارشی دارند یا در معرض خطر سنگ هستند بی خطر نباشد.
  3. به گفته انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالا دومین علت اصلی بیماری کلیوی است. MedlinePlus گزارش می دهد که مصرف زردچوبه به مدت سه ماه ممکن است به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به التهاب کلیه کمک کند. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2011 منتشر شده در مجله تغذیه و تغذیه متابولیسم دریافته است که کورکومین تا حدی به جلوگیری از افزایش فشار خون در موش ها کمک می کند.

بیشتر بخوانید:

حساسیت به بادام زمینی: مهمترین علائم آلرژی به بادام زمینی

خواص زردچوبه برای مردان و افزایش قوای جنسی

یکی از خواص زردچوبه برای مردان افزایش توانایی جنسی  است زیرا زردچوبه حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است که بدن را احیا می کند و به آن نشاط می بخشد.

  • معمولا مردان به دلی افزایش استرس اکسیداتیو در مایع منی از تحرک ضعیف اسپرم رنج می برند. کورکومین موجود در زردچوبه، یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی است که از زمان های قدیم در چین و هند مورد استفاده قرار گرفته است. از خواص زردچوبه آن است که مصرف آن برای بهبود کیفیت اسپرم ترشح شده مورد استفاده قرار میگیرد. برخی تحقیقات انجام شده بر روی برخی از افراد که با کاهش محسوس تحرک اسپرم رنج می برند شامل نتایج زیر بوده اند:
  • محققان 40 نمونه مایع منی از مبتلایان به پلی کیستیکوزیس و 30 مورد با باروری طبیعی را جمع‌آوری کردند و پس از آنالیز نمونه‌ها با استفاده از ابزارهای نوین پزشکی، تأثیر مولکول‌های کورکومین بر حرکت اسپرم مشخص شد. کورکومین تا حد زیادی تحرک آن را بهبود می بخشد، علاوه بر این، زردچوبه توانایی افزایش سطح اسپرم سفید در مایع منی را دارد. این منجر به بهبود تحرک اسپرم و همچنین کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو می شود.
خواص زردچوبه برای پوست

خواص زردچوبه برای پوست و زیبایی

خواص  زردچوبه برای پوست

زردچوبه یکی از گنجینه های طبیعت است که به دلیل خواص فراوان و بی نهایت برای پوست و مشکلات مختلف آن بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

  • علائم پیری را به تاخیر می اندازد: زردچوبه حاوی رنگدانه هایی است که به بدن در سنتز آنتی اکسیدان ها کمک می کند. آنتی اکسیدان هایی که مسئول محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد هستند که ممکن است علائم مختلف پیری مانند خطوط ریز و لکه های تیره را به تاخیر بیندازند.
  • درمان زخم ها و کاهش اثرات جای زخم: زردچوبه حاوی خواص ضد التهابی است که پوست را تسکین می دهد. خواص ضد عفونی کننده زردچوبه روند بهبود زخم ها را افزایش  میدهد. برای بر طرف کردن جای زخم های قابل مشاهده روی پوست، مقداری پودر زردچوبه با یک قاشق چای خوری آرد نخودچی مخلوط کنید تا خمیر منسجمی به دست آید. خمیر را  روی نواحی آسیب دیده پوست بگذارید و به مدت 25 دقیقه روی آن بگذارید و سپس با آب ولرم شسته بشویید.
  • خواص زردچوبه برای تسکین سوختگی: زردچوبه در تسکین سوختگی م.ثر است. به این صورت که یک مشت زردچوبه را با مقداری شیر یا کشک مخلوط کرده، سپس مخلوط را تا زمانی که نتیجه مطلوب حاصل شود روی نقاط آسیب دیده قرار دهید.
  • درمان ترک‌های پوستی: با مخلوط کردن زردچوبه با زعفران و لیمو و قرار دادن آن روی نواحی آسیب‌دیده پوست، به از بین بردن ترک‌های پوستی کمک خواهید کرد.
  • زردچوبه به درمان پسوریازیس کمک می کند: زردچوبه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی اش به کاهش علائم پسوریازیس کمک می کند.
  • بر بافت های نرم و کلاژن موجود در پوست تأثیر مثبت می گذارد.
  • به پوست درخشندگی طبیعی می بخشد: از خواص زردچوبه آن است که چون حاوی آنتی اکسیدان ها و اجزای ضد التهابی است؛ درخشندگی طبیعی به پوست می بخشد.

فواید زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

زردچوبه سرشار از ترکیبات و ویتامین های مفید برای بدن است و مصرف آن به کاهش وزن و لاغری کمک می کند:

  • زردچوبه به آب شدن چربی های شکم کمک می کند. احساس سیری را بیشتر می کند و نقش مهمی در رفع سوء هاضمه و از بین بردن باکتری های ایجاد کننده نفخ دارد.
  • یک مطالعه منتشر شده در BioFactors در سال 2013 نشان داد که ترکیبی به نام کورکومین در زردچوبه یافت می شود. این ماده دارای خواص ضد التهابی است که از تمایز بافت چربی در بدن جلوگیری می کند و این ممکن است به کاهش چاقی و بیماری های التهابی مرتبط کمک کند.
  • مطالعه ای که در سال 2015 در نشریه European Review for Medical and Pharmacological Sciences منتشر شد، در آن 44 نفر که پس از پیروی از یک رژیم غذایی 30 روزه 2 درصد از وزن خود را از دست دادند انتخاب شدند. مشخص شد کسانی که زردچوبه را همراه با رژیم غذایی بعد از رژیم غذایی مصرف کرده بودند. آنها بهبود کاهش وزن، کاهش درصد چربی بدن، دور کمر، دور باسن و شاخص توده بدنی شرا با مصرف زردچوبه تجربه کردند.
  • در مطالعه‌ای روی موش‌ها که در مجله علوم و فناوری حیوانات در سال 2011 منتشر شد، مشاهده شد. عصاره تخمیر شده زردچوبه تاثیر مثبتی در کاهش وزن بدن و توده چربی شکمی در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داده بودند داشت. آیا زردچوبه این تأثیر را در انسان دارد یا خیر؟ هنوز مطالعات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید:

بادام برای کاهش وزن جادو میکند!

عوارض جانبی زردچوبه

خواص زردچوبه به طور کلی در صورت استفاده توسط افراد سالم و به طور خاص در دوزهای کم زیاد بوده و مشکلی ایجاد نمیکند. اما با این وجود ممکن است در برخی شرایط و در برخی شرایط سلامتی واکنش های منفی ایجاد کند. به طور کلی استفاده از زردچوبه در دوزهای بالا یا برای دوره های طولانی مدت توصیه نمیشود. زیرا ممکن است منجر به مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و درد شکم شود.

مضرات زردچوبه:

  • زردچوبه حاوی اگزالات است، موادی که شانس ایجاد سنگ کلیه را افزایش می دهند. زیرا این مواد به کلسیم در بدن متصل می شوند و سنگ هایی را در داخل کلیه ها تشکیل می دهند. این سنگ ها به سختی قابل حل هستند.
  • خوردن زیاد زردچوبه ممکن است به باروری مردان آسیب برساند. زیرا زردچوبه به کاهش سطح تستوسترون در بدن مردان کمک می کند. همچنین ممکن است توانایی اسپرم برای حرکت را کاهش دهد که در نهایت می تواند منجر به ناباروری شود.
  • خوردن زردچوبه ممکن است جذب آهن را مهار کند، بنابراین افرادی که قبلاً دچار کمبود آهن هستند باید از مصرف زردچوبه به طور کامل اجتناب کنند و کسانی که در معرض خطر کمبود آهن هستند باید سعی کنند به طور کلی زردچوبه را کاهش دهند.
  • به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون زردچوبه، ممکن است فردی که بیش از حد آن را مصرف می کند، احتمال خونریزی و از دست دادن مقادیر زیادی خون را تجربه کند.
  • اگرچه آلرژی به زردچوبه غیر معمول است، اما برخی از افراد ممکن است به ترکیبات خاصی که در زردچوبه وجود دارد حساسیت داشته باشند. این حساسیت می تواند به صورت تنگی نفس یا راش ظاهر شود.
  •  یکی از خواص زردچوبه برای مبارزه با سرطان است اما هنگامی که در دوزهای بالا در زنان مبتلا به سرطان سینه مصرف شود، با داروهای سرطان تعامل ضعیفی دارد.

خرید اینترنتی زردچوبه درجه یک

در صورتیکه به دنبال مرغوب ترین زردچوبه میگردید، فروشگاه کاشانی را به شما پیشنهاد میدهیم. زردچوبه درجه یک و سایر محصولات این فروشگاه را میتوانید از طریق وب سایت سفارش دهید و با ارسال فوری و در بسته بندی شکیل درب منزل تحویل بگیرید.

بیشتر بخوانید:

5 خاصیت شگفت انگیز بادام هندی برای سلامتی

میانگین امتیازها 4.9 / 5. تعداد نظرات: 114

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *