شیرینی

طرز تهیه باقلوا خانگی

3.3
(3)

باقلوا شیرینی محبوب و خوشمزه

طرز تهیه باقلوا در کشورها و فرهنگ های مختلف، متفاوت است. بدون اغراق باید بگوییم خوشمزه ترین نوع باقلوا در کشور ما تهیه می شود. طرز تهیه باقلوا در شهرهای مختلف کشورمان نیز با یکدیگر متفاوت است. شما می تواند برای خرید باقلوا به شیرینی فروشی ها بروید و آن را به مقدار دلخواه تهیه و نوش جان کنید؛ اما باید به شما بگوییم طرز تهیه باقلوا بسیار آسان است و شما می توانید در منزل خود این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید. اگر مشتاق هستید تا صفر تا صد تهیه باقلوا را به شما آموزش دهیم پس تا ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

 

باقلوا شیرینی خوشمزه و پرطرفدار

مواد لازم برای درست کردن باقلوا

مواد لازم برای شربت

  • 100 گرم شکر معادل نصف لیوان
  • 2 قاشق غذاخوری گلاب
  • نصف قاشق چایخوری آبلیمو

مواد خمیر باقلوا

  • شیر 5 قاشق غذاخوری
  • گلاب 2 قاشق غذاخوری
  • آرد 140 گرم معادل 1 لیوان
  • زرده تخم مرغ 1 عدد
  • وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
  • بکینگ پودر یک چهارم قاشق چایخوری

مواد لازم برای داخل باقلوا

  • پودر قند 150 گرم معادل 1 لیوان
  • مغز بادام 1 لیوان
  • مغز پسته 1 لیوان سرخالی

طرز تهیه مواد باقلوا

طرز تهیه شربت باقلوا

در ابتدا باید شربت باقلوا را آماده کنید برای این کار گلاب، شکر و آبلیمو را به همراه نصف لیوان آب در ظرفی بریزید سپس آن را به مدت 5 دقیقه بر روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد. بعد از 5 دقیقه شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مواد شربت در دمای محیط کاملا خنک شود.

طرز تهیه خمیر باقلوا

حالا نوبت تهیه خمیر باقلوا است. طرز تهیه خمیر باقلوا بسیار آسان است به این ترتیب که شیر، گلاب، زرده تخم مرغ، وانیل و بکینگ پودر را به همراه مقداری روغن جامد سرد شده در ظرف مناسبی میریزیم و به خوبی با هم مخلوط می کنیم. زمانی که مواد کاملا مخلوط شد، مقداری آرد اضافه می کنیم و کاملا با دست مواد را ورز می دهیم. توجه داشته باشید قبل از ورز دادن خمیر دست هایتان را شسته و کاملا خشک نمایید. اگر احساس کردید خمیر باقلوا به دست شما می چسبد، باید مقدار دیگری آرد به آن اضافه کنید و مجددا ورز دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که خمیر دیگر به دست شما نچسبد سپس خمیر باقلوا را درون یک پلاستیک تمیز قرار دهید و به مدت 30 دقیقه در دمای محیط قرار دهید.

طرز تهیه مواد میانی باقلوا

در این مرحله شما باید مواد میانی باقلوا را آماده کنید. در ابتدا باید پودر قند را به وسیله آسیاب برقی کاملا پودر کنید. مرحله به مرحله مغز بادام و مغز پسته را به پودر قند اضافه کنید تا این سه مواد حسابی پودر شوند. توجه داشته باشید که پودر کردن مواد را تا جایی ادامه دهید که روغن مغزها بیرون نزند. بعد از انجام این کار مواد پودر شده را از صافی عبور دهید تا پودر کاملا یکدستی داشته باشید. برای اینکه مواد حالت خمیری و روغنی پیدا نکنند می توانید به صورت پالسی آنها را آسیاب کنید. یعنی دکمه دستگاه را چند ثانیه فشار دهید سپس کمی صبر کنید و مجدد این کار را تکرار کنید. زمانی که مواد را از صافی رد کردید می توانید از خرده های پسته و بادام برای تزیین روی باقلوا استفاده کنید.

باقلوا به روش های مختلفی تهیه می شود

 طرز تهیه باقلوا خانگی و خوشمزه

زمانی که شما مواد باقلوا را تهیه کردید حالا نوبت تهیه باقلوای خانگی و خوشمزه است. در ابتدا یک قالب مربعی شکل 20*20 تهیه کنید. خمیر باقلوا را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید  سپس یک قسمت آن را با وردنه باز کنید. مقداری آرد روی خمیر بپاشید و آن را با وردنه حسابی نازک کنید. ضخامت خمیر باقلوا باید در حد 1 الی 2 میلی متر باشد. کف قالب مورد نظرتان را با کمی روغن جامد چرب کنید و سپس خمیر را به اندازه قالب برش بزنید و کف قالب پهن کنید. کناره های قالب نیز باید کاملا با خمیر پوشانده شوند. بعد از انجام این کار کمی آب بر روی خمیر اسپری کنید تا خمیر خیس شود.

پودر بادام، پودر پسته و مقداری پودر هل را بر روی خمیر بریزید و آن را با استفاده از یک گوشتکوب به آرامی فشار دهید تا فشرده شود. در آخر نصف دیگر خمیر را به همان ترتیب و ضخامت کم پهن می کنیم و بر روی مواد می گذاریم. مجدد روی خمیر آب اسپری کنید و پودر پسته بریزید. حالا با گوشتکوب خیلی ملایم مواد را کمی فشار دهید سپس روی خمیر یک کاغذ روغنی پهن کنید و مجددا با گوشتکوب مواد را فشرده کنید. باقلوای شما آماده پخت است.

توجه کنید قبل از اینکه آن را درون فر بگذارید با استفاده از یک چاقوی تیز چند جای آن را برش دهید تا شربت به داخل آن نفوذ کند. مواد را به مدت 20 الی 30 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی گراد فر قرار دهید. زمانی که تغییر رنگ باقلوا را حس کردید آن را از فر بیرون بیاورید و چند قاشق از شربت را روی آن بریزید و آن را به مدت 2 ساعت در یک ظرف دیگر قرار دهید تا دم بکشد. سپس مجدد شربت را بر روی آن میریزیم و با پودر پسته و بادام آن را تزیین می کنیم. بعد از 48 ساعت باقلوای شما آماده برش دادن و صرف کردن است. نوش جان!

طرز تهیه باقلوا خانگی بسیار آسان است

 

 

میانگین امتیازها 3.3 / 5. تعداد نظرات: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *