شیرینی

قطاب خوشمزه ترین شیرینی سنتی ایرانی

3
(2)

ما ایرانیان همواره علاقه مند به خرید و خوردن شیرینی آن هم در مهمانی های خود بوده ایم. شیرینی های مختلفی در ایران وجود دارند که هر کدام دارای مزه های خوشمزه و لذیذی هستند. شیرینی سنتی شهر یزد، شیرینی قطاب است که از خارج و داخل ایران طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. این شیرینی به علت طعم منحصر به فردی که دارد، خوشمزه ترین شیرینی سنتی ایران محسوب می شود.

 

شیرینی قطاب

لایه های جذاب شیرینی سنتی قطاب

شاید برای شما جالب باشد که بدانید شیرینی سنتی قطاب دارای لایه های مختلفی است. به همین خاطر است که زمانی که شما این شیرینی خوشمزه را در دهان خود می گذارید احساس خوشایندی دارید.

اولین لایه از شیرینی قطاب یک لایه نان مانند است که در واقع، خارجی ترین لایه قطاب است که با پودر قند پوشیده شده است. این لایه از مواد خاصی مانند آرد گندم، شیر، ماست و زرده تخم مرغ تشکیل شده است و به همین دلیل یک بافت نان مانند را هنگام خوردن برای شما ایجاد می کند. البته نانی که دور این شیرینی را احاطه کرده است، بیشتر مانند نان های روغنی است؛ اما لایه سفیدی که روی شیرینی قطاب قرار گرفته است، چیست؟ زمانی که لایه خارجی نان مانند قطاب ساخته می شود، در پودر قند غلطانده می شود و این لایه سفید مربوط به پودر قندهایی است که روی نان قرار گرفته اند.

 

لایه های تشکیل دهنده قطاب

لایه میانی قطاب؛ تکمیل کننده طعم و مزه!

اما خوشمزه ترین لایه قطاب مربوط به لایه میانی آن است که هم مقوی است و هم طعم و مزه خاصی را به نان روغنی در لایه بیرونی قطاب می دهد. لایه میانی قطاب، دارای سه پودر خاص است. پودر قند، پودر هل و پودر بادام عناصری هستند که باعث ایجاد خوشمزه ترین شیرینی سنتی، یعنی قطاب می شوند.

با توجه به اینکه لایه میانی قطاب دارای مواد مقوی مانند پودر بادام است، این شیرینی جزء شیرینی های سنتی است که به غیر از طعم و مزه منحصر به فرد دارای ارزش غذایی نیز هست.

با خواص شگفت انگیز قطاب آشنا شوید!

با توجه به مطالب ذکر شده حتما متوجه شدید که قطاب دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است و تنها یک شیرینی دارای آرد یا قند نیست؛ اما آیا با خواص شگفت انگیز قطاب آشنا هستید و می دانید که این شیرینی چه فوایدی برای شما دارد؟

  • بادام به علت داشتن ویتامین E بسیار بالا، برای پوست و نرمی پوست بسیار مفید است و از پیری زودرس
    پوست ما جلوگیری می کند. از طرفی، به علت داشتن خواص آنتی اکسیدانی می تواند در سلامتی شما بسیار موثر باشد. همچنین، بادام به علت داشتن چربی های غیر اشباع جزء آن دسته از موادی است که برای بدن مفید و لازم است.
  • هل جزء بهترین موادی است که در میان شیرینی سنتی ایرانی قطاب قرار گرفته است. همانطور که می دانید هل دارای طبعی گرم است و به شما کمک می کند که آرامش زیادی داشته باشید. در واقع، عطر هل آرامش بخش است و همواره توصیه می شود که در چای خود، یک دانه هل بیندازیم. بنابراین، چه بهتر که با خوردن یک قطاب خوشمزه ایرانی، طعم منحصر به فرد هل را به خود هدیه دهیم.

 

نوش جان!

برای خرید قطاب باید به چه نکاتی توجه داشته باشید؟

اگرچه این شیرینی خوشمزه، ارزش یک بار امتحان کردن را دارد؛ اما نباید از این موضوع غافل شد که اگر خرید قطاب را به درستی انجام ندهید، طعم خوشمزه ای را تجربه نخواهید کرد. به همین خاطر قبل از خرید قطاب به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • شیرینی قطاب را حتما از فروشگاه های معتبر خریداری کنید؛ چرا که این نوع شیرینی جزء شیرینی هایی است که باید با دقت لازم نگهداری شود.
  • حتما از تازه بودن قطاب اطمینان حاصل کنید؛ چرا که طعم و مزه قطاب تازه با طعم و مزه قطاب های مانده بسیار متفاوت است.

به نکات زیر عمل کنید و تا 15 روز یک قطاب خوشمزه را نگهداری کنید!

قطاب یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی در کشور ایران است که البته برای نگهداری آن باید کارهایی انجام شود تا هم مزه و طعم آن تا روزها ثابت بماند، هم خواص آن از بین نرود.

به همین خاطر سعی کنید از زمانی که قطاب را خریداری می کنید، آن را در یک ظرف در بسته نگه دارید. محل مناسب نگهداری شیرینی سنتی قطاب، مکان های خشک و خنک است. رطوبت می تواند به بافت بیرونی قطاب آسیب بزند، به همین خاطر اگر در شهرهای دارای رطوبت زندگی می کنید، حتما و حتما قطاب را در ظرف در بسته نگه دارید.

و در آخر این نکته را در نظر داشته باشید که عمر مفید قطاب حدود 15 روز است و بعد از 15 روز طعم و مزه قطاب عوض خواهد شد. بنابراین، در همان روزهای ابتدایی که قطاب را خریداری می کنید، از آن استفاده کنید تا از طعم و مزه بی نظیر این شیرینی بهره مند شوید.

 

خرید قطاب

میانگین امتیازها 3 / 5. تعداد نظرات: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *