خشکبار و میوه خشک

چطور در خانه میوه خشک درست کنم؟

0
(0)

طرز تهیه میوه خشک

برخی میوه ها تنها در بعضی از فصل های سال در دسترس هستند، به همین دلیل برای اینکه بتوانید از همه انواع میوه ها در همه فصول سال استفاده کنید، می توانید آنها را خشک کنید. میوه خشک را هم می توانید به عنوان تنقلات نوش جان کنید و هم داخل دمنوش های خود استفاده کنید.

دقت کنید که میوه هایی که برای خشک کردن انتخاب می کنید، کاملا رسیده و سفت باشند. میوه‌هایی که آسیب دیده‌اند، به طور کامل نرسیده‌اند، و یا خیلی رسیده اند، ارزش غذایی ندارند و زمانی که آن‌ها را خشک می کنید، طعم دلپذیری نخواهند داشت.

دو روش برای خشک کردن میوه ها وجود دارد. روش سنتی یا طبیعی که در آن میوه ها به وسیله آفتاب خشک می شوند و روش دوم استفاده از دستگاه ها مانند دستگاه میوه خشک کن است.

انواع چیپس میوه

خشک کردن میوه به روش سنتی

در این نوع روش اول میوه ها را خوب بشویید تا گرد و غبار آن پاک  شود سپس آنها را آبکشی کنید تا خوب آب آن خارج شود. سپس قسمت های خراب و لهیده آنها را جدا کنید و به قسمت های مساوی برش بزنید بعد درون سینی های بزرگ پهن کنید. بر روی آنها یک توری نازک بیاندازید و در آفتاب قرار دهید تا چیپس میوه آماده شود.

هر چند وقت یک بار به میوه ها سر بزنید، آنها را به سمت دیگر بچرخانید تا آب هر دو طرف کشیده شود و کاملا خشک شوند. میوه های خشک شده و آماده را بردارید تا فضای بازتری برای خشک شدن باقی میوه ها باشد.

خشک کردن میوه ها توسط دستگاه

دستگاه میوه خشک کن ماشینی است که میوه ها را با حفظ ویتامین های آن به چیپس میوه تبدیل می کند. این کار باعث می شود که طول عمر میوه زیاد شود و می توانید در تمام فصولی که میوه مورد نظر کمیاب است از آن تغذیه کنید.

پس شما میتوانید با خیال راحت تمام میوه های مورد نظر خود را به روش های صحیح، بدون اینکه ویتامین خود را از دست دهند تبدیل به چیپس میوه نمایید. استفاده کردن از دستگاه‌ میوه خشک کن به شما کمک می کند تا میوه ها را در مدت زمان کمتری در خانه خشک کنید.

 

دستگاه میوه خشک کن خانگی

پس شما میتوانید میوه ها را بدون اینکه ویتامین خود را از دست دهند در دستگاه خشک نمایید. علاوه بر این، در خشک کردن به شیوه های سنتی، نیاز به مکان بزرگی برای پهن کردن میوه ها بود در حالی که این نوع ماشین جای کمتری را اشغال میکند. این ماشین ها، رطوبت را کنترل کرده و با حرکت گرما در تمام محوطه دستگاه، میوه ها را به صورتی خشک میکند که ظاهر زیباتری داشته باشند.

مراحل تهیه میوه خشک با دستگاه میوه خشک کن

برای تهیه میوه خشک توسط دستگاه میوه خشک کن ابتدا نیاز است تمام میوه های مورد نظر را با آب سرد شسته و در آبکش ریخته تا خوب آب آن خارج شود. قسمت های لهیده و آسیب دیده آنها را جدا کنید و اگر دوست دارید می توانید پوست آنها را بگیرید و به صورت یکسان برش بزنید. کمی آبلیمو روی آنها اسپری کنید تا ظاهر و رنگ میوه ها حفظ شود. سپس دستگاه میوه خشک کن را روشن کنید، روی تایمر این نوع ماشین، مدت زمان خشک کردن میوه مورد نظر را مشخص کنید تا در زمان مناسبی خشک شوند.

 

خرید خشکبار و میوه خشک

برای اینکه میوه های شما زیاد خشک نشوند باید مدام آنها را ببینید و هر چند ساعت یک بار چک کنید تا میوه ها خیلی خشک نشوند. زمانی که میوه ها ترد شوند باید آنها را جمع کرد و در یک ظرف درب دار، در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

خواص میوه های خشک

میوه خشک سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر است که مصرف آنها می تواند بیماری های گوارشی مانند یبوست مزمن را درمان کند، زیرا با مصرف آنها حرکات روده ای بهبود می یابد. فیبرها کلسترول خون را پایین می آورند همچنین قند خون را کنترل و وزن را ثابت نگه میدارند. بنابراین خواص هر میوه تازه، برابر خواص همان میوه خشک، یعنی چیپس میوه است.

برای مثال چیپس سیب علاوه بر اینکه حاوی خاصیت سم زدایی است، برای بهبود بیماری آلزایمر نیز مناسب است. یکی از مهم ترین مزیت های خشک کردن میوه این است که میوه هایی مثل مرکبات که در تابستان کمیاب هستند چیپس آن را در فصل تابستان می توانید میل کنید. همچنین می توانید میوه های تازه تابستانی را به چیپس میوه تبدیل کرده و در بقیه طول سال نوش جان کنید. پس چیپس میوه یک نوع آبنبات طبیعی محسوب می شود که تهیه آن کار زیاد سختی نیست. اگر در منزل خود دستگاه میوه خشک کن ندارید میتوانید میوه های خود را در فر خشک کنید که در اینجا مدت زمان لازم جهت خشک شدن میوه در فر را برای شما ارائه می دهیم.

میوه

مدت زمان لازم برای خشک کردن در فر

آلو، سیب، هلو، کیوی، گلابی و موز

6 ساعت

انگور و مرکبات

9 ساعت

زردآلو، گیلاس و توت فرنگی

12 ساعت

برای نگهداری میوه های خشک می توانید از کیسه های فریزر پلاستیکی، ظروف پلاستیکی درب دار و بسته بندی های وکیوم استفاده کنید. مدت زمان نگهداری توصیه شده برای میوه های خشک 4 ماه تا 1 سال است.

 

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد نظرات: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *