خرید سوهان عسلی
شیرینی

قیمت و خرید سوهان عسلی

سوهان شیرینی پرطرفدار و خوشمزه

یکی از شیرینی های محبوب و بسیار پرطرفدار که از دیرباز تا به امروز همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و بازار فروش پر رونقی دارد سوهان است.  سوهان از سوغاتی های مهم استان قم است که خوشبختانه امروزه تنوع بسیار زیادی پیدا کرده است. سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان گزی. از مهمترین سوهان های تولیدی است که علاوه بر طعم بسیار جذاب و خوشمزه، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد به گونه ای که امروزه یکی از شیرینی های خشک پایه ثابت در دورهمی ها و بسیاری از مهمانی ها است.

سوهان یکی از  شیرینی های مقوی است و به همین خاطر  توصیه می شود در  میان وعده مورد استفاده قرار گیرد و از آنجایی که کالری بالایی دارد  می تواند انرژی مورد نیاز بدن بچه ها را به راحتی تامین می کند و به دلیل خوشمزه بودن بچه ها استقبال خوبی از این شیرینی می کنند.

شیرینی محبوب سنتی

سوهان عسلی از شیرینی های سنتی ایرانی است که قدمت آن به دوره قاجار،  ناصرالدین شاه می رسد. محبوبیت بسیار زیاد عسل سوهانی در مقایسه با سایر سوهان ها به علت عدم استفاده از شکر در تولید آن است.  استفاده از عسل طبیعی علاوه بر بالا بردن ارزش غذایی آن طعم بی نظیری هم به آن داده است و همین امر سبب شده که تقاضا برای خرید سوهان عسلی روز به روز بیشتر شود.

در دسترس بودن مواد اولیه ساخت سوهان و کم هزینه بودن آن سبب شده که بسیاری از افراد این سوهان را به صورت خانگی تهیه کنند و مورد استفاده قرار بدهند. سرو این شیرینی با چای لذت آن را دوچندان می کند.

مشخصه‌ یک سوهان خوب

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد مطرح می شود این است که روش تشخیص سوهان خوب از بد چیست؟ و چگونه بفهمیم که سوهان خریداری شده کیفیت بالایی دارد.   اولین ویژگی که در خرید سوهان باید به آن توجه داشت رنگ سوهان است. سوهان با کیفیت رنگ قهوه ای روشن  و عطر و طعم خوبی هم دارد. متاسفانه برخی از افراد برای فروش سوهان بی کیفیت از رنگ های مصنوعی استفاده می کنند هر چند که این رنگ ها مجاز نمی باشند و سلامتی افراد را به خطر می اندازند.

علاوه بر رنگ حتما سوهان را هنگام خریدن بو کنید و توجه داشته باشید که سوهان مانده و فاسد را خریداری نکنید. نکته مهم دیگری که باید در خرید سوهان عسلی به آن توجه داشته باشید روغن سوهان است و در صورتی که روغن روی سوهان دلمه بسته باشد کیفیت خوبی ندارد. توجه به سالم بودن قوطی سوهان و شکسته نشدن سوهان، در صورتی که سوهان شکسته شکسته شده باشد باید از خرید آن امتناع کرد.

سوهانی که ترد و تازه باشد به دندان نمیچسبد. اما یکی از مهمترین نکاتی که در خرید سوهان عسلی و سایر سوهان ها باید به آن توجه داشت این است که حتما از فروشگاه های معتبر  خرید صورت گیرد و افراد این اطمینان خاطر را دارند که سوهان خریداری شده سالم و از کیفیت بالایی برخوردار است. سوهان عسلی  جزو شیرینی های خشک به حساب می آید. شیرینی که سریع آماده می شود و می توان به عنوان دسر و میان وعده از آن استفاده کرد.

طرز تهیه سوهان عسلی و نکات مهم در تهیه آن

همانطور که میدانید مواد اولیه برای تهیه سوهان عسلی در دسترس است و به راحتی و به روش خانگی هم تهیه می شود. بسته به ذائقه شخصی می توان بسیاری از مغزیجات را به سوهان عسلی اضافه کرد. اما ضروری است که یکسری نکات مهم در تهیه سوهان در نظر گرفته شود. در هنگام آماده کردن خمیر سوهان باید دقت شود که نباید این خمیر را  برای مدت زیاد هم زد.  زیرا  به هم زدن زیاد خمیر سوهان سبب می شود که روغن و شکر از هم جدا می شوند و سوهان بعد از مدتی شکرک بزند که کیفیت سوهان تولیدی پایین می آید.  بهتر است که سوهان در ظرف دردار نگهداری شود و نگهداری سوهان در یخچال باعث می شود که سوهان چسبیده و خیس نشود.

مزایا و خواص سوهان عسلی

مواد به کار رفته در تهیه سوهان همگی از خواص و مزایای بسیار زیادی برخوردارند. استفاده از جوانه گندم، زرده تخم مرغ، کره، عسل، زعفران، خلال بادام، انواع مغزها و … مهمترین مواد تشکیل دهنده سوهان عسلی هستند که هر کدام از این مواد ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و در عین حال قوی هستند. جوانه گندم منبع غنی از انواع ویتامین ها گروه B , E است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. کره موجود در عسل سوهانی کالری بالایی دارد و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. استفاده از زعفران، هل، خلال بادام، خلال پسته و …که علاوه بر مزایای زیاد غذایی فوائد شیرینی را دوچندان می کند.

هر چند که تاکید شده سوهان عسلی خواص و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد اما باید به این نکته توجه داشت که در مصرف آن باید اعتدال داشت زیرا زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی سلامت انسان را به مرور به خطر می اندازد.

مهمترین روش نگهداری سوهان  و خرید آن

شیرینی سوهان به دلیل استفاده از مواد اولیه ای که در ساخت ان استفاده شده است، نیاز به مراقبت ویژه ای دارد که با این کار بتوان برای مدت زمان طولانی تر این محصول را نگهداری و مورد استفاده قرار داد. بسته بندی سوهان در جعبه های مقوایی و قوطی فلزی صورت می گیرد. در صورت استفاده از کاغذ مومی در بین سوهان ها باعث می شود که سوهان ها به هم نچسبند و درب قوطی سوهان باید محکم باشد که هوا به داخل آن نفوذ نکند.

سوهان باید در محیط خشک و خنک و بدور از تابش مستقیم نور آفتاب قرار گیرد هر چند که این ماده در دمای معمولی اتاق هم برای ماه ها می تواند نگهداری شود ولی در صورتی که در یخچال نگهداری شود مدت ماندگاری آن بیشتر می شود.

قرار دادن جعبه یا قوطی سوهان در یک نایلون  سبب می شود که مدت ماندگاری آن افزایش یابد. از مهمترین و بهترین روش هایی که برای نگهداری طولانی مدت سوهان استفاده می شود فریز کردن است. در هنگام خرید سوهان حتما به تاریخ تولید و انقضا آن توجه فرمایید. قیمت سوهان هم دارای نوسان است به علت نوسانات و افزایش قیمت مواد اولیه سوهان به همین دلیل نمی توان قیمت ثابتی برای سوهان ذکر کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *