آشنایی با آجیل چهارشنبه سوری
آجیل

آشنایی با آجیل چهارشنبه سوری

5
(101)

سنت چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری از کهن ترین رسوم ایرانی است که ایرانیان در آخرین سه شنبه سال آن را در کنار خانواده و فامیل برگزار میکنند. در این شب آداب و رسوم زیادی وجود دارد که یکی از آن جمع شدن اعضای خانواده و خوردن آجیل چهارشنبه سوری است. حتما برای خرید آجیل چهارشنبه سوری به فروشگاه ها مراجعه کرده اید.

در این نوشتار شما را با این نوع آجیل و اجزای این آجیل مخلوط بیشتر آشنا میکنیم. فلسفه مصرف این آجیل به سالیان دراز باز میگردد که ایرانیان باستان در گذرگاه ها، داخل حیاط یا روی پشت بام بوته افروزی کرده و آتش روشن میکردند. هر کدام از اعضای خانواده 3 بار ار زوی بوته های آتش می‌پریدند تا اگر غم و اندوه یا ضعف و زردی در آنها وجود دارد به سرخی آتش بدهند و شادی و سلامتی دریافت کنند.

“زردی من از تو، سرخی تو از من” را به همین دلیل به هنگام پریدن از روی آتش میخوانند. پس از آتش بازی اعضای خانواده  در منزل دور هم جمع میشدند و در حین حافظ خوانی، شب نشینی و گپ و گفت آجیل باقی مانده از پاییز و زمستان سال قبل را میخورند.

خرید آجیل چهارشنبه سوری که از هفت جز تشکیل شده است و تعدادی آن را آجیل مشکل گشا نیز می‌نامند و خوردنش و پخش کردنش میان اقوام خوش یمن بوده است.

اجزای اصلی آجیل چهارشنبه سوری یا آجیل هفت مغز

ترکیب آجیل هفت مغز یا آجیل چهارشنبه سوری از طعم های شور و شیرین و تنقلات خوشمزه، خوشرنگ و لعاب و مغذی تشکیل شده است.

آجیل چهار مغز

آجیل 4 مغز  که چهار جز از ترکیب آجیل چهارشنبه سوری را تشکیل میدهد، یک آجیل بسیار مغذی محسوب میشود که طرفداران زیادی دارد. این نوع آجیل علاوه بر طعم بی نظیری که دارد برای بدن بسیار مفید است. خواص آجیل چهار مغز بیشتر از چیزی است که فکرش را می‌کنید فقط باید آن را به اندازه ی کافی و مناسب میل  کنید.
منظور از آجیل چهار مغز ترکیب بادام درختی، بادام هندی، پسته و فندق می‌باشد که صورت خام و شور وجود دارد که می‌توانید هر کدام را که دوست داشتید تهیه کنید.
با توجه به خواص آجیل چهار مغز می‌توانید از آن به عنوان یک میان وعده‌ی مغذی استفاده کنید.
توجه داشته باشید که بسیاری از موادی که مورد نیاز بدن هستند در آجیل 4 مغز وجود دارد. مانند:
منگنز، آهن، فسفر، کلسیم، روی، پتاسیم، پروتئین‌ها، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین E و سایر موادی که برای بدن ضروری هستند.
آجیل چهار مغز مانند غذایی برای مغز است که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و با مصرف آن می‌توانید به افزایش هوش خود کمک کنید. یکی از خواص آجیل 4 مغز، بهبود خواب می باشد که با خوردن آن می‌توانید خواب راحتی داشته باشید.

این آجیل یکی از اجزای آجیل چهارشنبه سوری است که میتوانید آن را به صورت جداگانه و به عنوان یک میان وعده مقوی میل کنید.

برگه زردآلو یا قیسی

زرد آلو که آن را میوه طلایی فصل گرم و تابستان می‌نامیم یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین میوه ها است. این میوه که خشک شده آن برگه زردآلو است بسیار مغذی بوده و سرشار از ویتامین ها و خواص متعدد است. اگر میخواهید نسبت به خرید آجیل چهارشنبه سوری اقدام کنید، برگه زردآلو را فراموش نکنید.

کشمش در آجیل 4 شنبه سوری

کشمش سبز یکی دیگر از اجزای آجیل چهارشنبه سوری را تشکیل میدهد. این میوه خشک که همان خشک شده انگور سبز بدون هسته محسوب میشود بسیار مقوی و انرژی زاست وطرفداران زیادی دارد. کشمش سبز را میتوانید جداگانه نیز به عنوان یک میان وعده خوشمزه و مغذی و یا به همراه نوشیدن چای میل کنید.

مغر گردو

گردو یکی از مغذی ترین و محبوب ترین انوع مغزهاست که آن را غذای مغز نیز مینامند. این خوراکی خوشمزه سرشار از ویتامین ها و مواد مقوی است که خواص بسیاری برای بدن انسان دارد و نباید از خوردن آن غافل شد. مغز گردو را به غیر در آجیل چهارشنبه سوری باید در سبد غذایی خانواده قرار دهید.

نخودچی در آجیل چهارشنبه سوری

کشمش و نخودچی نامشان به بکدیگر پیوند خورده است. نخودچی از خوراکی های خوشمزه و مقوی برای بدن محسوب میشود که سازنده گلبول های سفید و قرمز است و در پیشگیری از کم خونی بسیار موثر خواهد بود. مصرف نخودچی به همراه کشمش سبز به عنوان یک میان وعده مفید برای کودکان توصیه میشود.

سایر تنقلات آجیل چهارشنبه سوری

ترکیب این آجیل در شهرها و استان های مختلف ایران متفاوت است.  انجیر خشک و مویز هم به عنوان جزئی از این آجیل شناخته میشوند. مثلا باسلوق از اجزای اصلی این آجیل نیست اما این خوراکی خوشمزه تبریزی را در انواع آجیل های مشکل گشا و چهارشنبه سوری میبینیم.

تنقلاتی مثل شاهدانه بو داده، نقل، برنجک و گندمک نیز برای تزئین و زیبا تر شدن آجیل و تنوع در مزه شیرینی و شوری آن استفاده میکنند.

خرید اینترنتی آجیل چهارشنبه سوری

امروز خرید آجیل چهارشنبه سوری و مصرف آن به دلیل افزایش قیمت ها رو به کاهش است. حال که اجزای این آجیل را میشناسید میتوانید بر اساس میزان دلخواه از هر کدام از آجیل ها و تنقلات تشکیل دهنده آن در فروشگاه آجیل و خشکبار کاشانی سفارش دهید. خرید شما میتواند مطابق با مزاج و بودجه شما باشد.

اجزای مختلف آجیل چهارشنبه سوری را سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید. اجزای آجیل را مخلوط و تزیین کنید و در کنار خانواده نوش جان کنید و لذت ببرید.

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد نظرات: 101

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *