آشنایی با خواص سوهان
شیرینی

آشنایی با خواص سوهان

5
(100)

آشنایی با خواص سوهان

یکی از محصولات سنتی ایران سوهان است که یک حلوای مقوی، مغذی و پرکالری است. این حلوا خواص بسیاری دارد که در سلامتی تاثیر زیادی دارد.  این محصول سنتی ایران از موادی تشکیل شده است که خواص آن را بالا برده است. ترکیبات سوهان عبارتند از : آرد گندم _ جوانه گندم _ زرده تخم مرغ _ کره _ شکر _ زعفران _ هل و انواع مغز‌ها و در مطالب زیر به خواص مواد تشکیل دهنده  سوهان اشاره می‌کنیم :

  • خواص آرد جوانه گندم : جوانه گندم چون سرشار از مواد غذایی است یک مکمل غذایی محسوب می‌شود. از پودر جوانه گندم در تهیه سوهان استفاده می‌شود که دارای ویتامین های گروه A _ B _ E و املاح معدنی مثل آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و فسفر که هر کدام از این املاح و ویتامین ها در پیشگیری و بروز مشکلاتی مثل سرطان مفید می‌باشد. همچنین جوانه گندم عملکرد قلب و سیستم عروق و خون رسانی را بهبود می‌بخشد و دارای فیبر فراوانی است که برای درمان یبوست مفید است.
  • خواص مغز بادام و پسته مغز‌هایی که در تهیه سوهان به کار می‌رود خواص بسیار بالایی دارد. کم کالری و سرشار از آنتی اکسیدان هستند که هم از بروز سرطان جلوگیری می‌کنند و هم خاصیت ضد التهابی دارند. مغز‌ها برای سلامت چشم و تقویت بینایی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش تاثیر بسزایی دارند. در سلامت قلب و تنظیم قند خون هم تاثیر مثبت دارد.
  • خواص زرده تخم مرغ : پروتئین زرده تخم مرغ زیاد است و دارای مقدار زیادی ویتامین می‌باشد. زرده تخم مرغ در تقویت بینایی و پوست و مو و استحکام استخوان و رشد کودکان بسیار موثر است.
  • خواص زعفران : کاربرد زعفران برای بیماری هایی مثل آسم، بهبود گرفتگی ماهیچه ها، کاهش اضطراب و فشار عصبی، دیابت، کم خونی و بیماری های خود ایمنی می‎‌باشد. در بیماری هایی که کمبود آهن _ مس _ منیزیم _ آهن و منگنز باشد تاثیر مفید دارد و یک آنتی اکسیدان طبیعی به حساب می‌آید و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. هل و گلابی که در سوهان به کار می‌رود، خواص طبیعی دارد که باعث بالا رفتن خواص سوهان می‌شود. هل از سرطان کلیه جلوگیری می‌کند. همچنین هل ادرار‌آور است و باعث بهبود افسردگی می‌شود.
  • کره و روغن گیاهی موجود در سوهان کالری آن را بالا می‌برد. اما استفاده از کره طعم آن را متفاوت می‌کند.

 

خواص سوهان:

  • خاصیت آنتی اکسیدان : از جمله مواد مهم در کنترل و درمان بیماری ها، آنتی اکسیدان می‌باشد و متخصصین تغذیه به مصرف موادی که دارای آنتی اکسیدان هستند، توصیه های زیادی می‌کنند که سوهان یکی از این مواد است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که از بیماری سرطان و بیماری های قلبی عروقی و پیری زودرس جلوگیری می‌کند.
  • استحکام استخوان ها : جوانه گندم و زرده تخم مرغ که در ترکیب سوهان وجود دارد یک منبع پروتئین عالی محسوب می‌شود به همین خاطر مصرف آن باعث استحکام استخوان ها و تقویت سیستم عصبی می‌شود.
  • کاهش کلسترول خون : یکی از عوامل بیماری های قلبی کلسترول بالا است که به خاطر استفاده مواد غذایی ناسالم به وجود می‌آید و زعفران موجود در سوهان در کنترل کلسترول موثر است. همچنین زعفران از افسردگی و استرس جلوگیری می‌کند.
  • بهبود عملکرد مغز : در سوهان از انواع مغزها استفاده می‌شود و آنها در سلامتی بدن نقش مهمی دارند مثلا گردو باعث می‌شود که عملکرد مغز خوب باشد که این خود باعث تقویت حافظه می‌شود.
  • بهبود سوخت و ساز بدن : آرد گندمی که در تهیه سوهان به کار می‌رود فیبر فراوانی دارد که فیبر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و سوخت و ساز بدن را هم بهبود می‌بخشد.
  • تامین انرژی روزانه : به خاطر وجود جوانه گندم در سوهان این خوراکی بسیار مقوی شده است و قند های طبیعی که در جوانه گندم وجود دارد باعث ذخیره شدن انرژی در ماهیچه ها می‌شود و عملکرد عضلانی را بهبود می‌دهد و مانع از بیحالی و خستگی می‌شود.
  • خواص انواع سوهان :
  • خواص سوهان عسلی : یک سوهان پر طرفدار است که در منزل هم می‌توان آن را تهیه کرد. از خواص آن می‌توان به ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی که دارد اشاره کرد که برای سلامتی بسیار مفید است.
  • سوهان کنجدی : این شیرینی طبع گرمی دارد و سردی بدن را رفع می‌کند. از جمله خواص آن می‌توان به مفید بودن برای استخوان و مفید برای پوست و تاثیر گذاری بر فشار خون اشاره کرد.

 

  • سوهان گزی : این نوع از شیرینی دارای دو طعم مختلف است و هر کسی که آن را امتحان کرده باشد از آن استقبال کرده است. دارای مواد مغذی زیادی می‌باشد که این مواد عبارتند از : زعفران، جوانه گندم، تخم مرغ، عسل، گز، و کره. از جمله خواص آن می‌توان به رفع خستگی و بیحالی اشاره کرد و ویتامین E و B دارد و خاصیت آرام بخشی هم دارد.
  • سوهان پسته‌ای : به خاطر وجود پسته خاصیت آن بیشتر می‌باشد. اسید چرب پسته باعث رشد مو می‌شود و بر عملکرد دستگاه گوارش تاثیر مثبت دارد.

 

مزایا و معایب سوهان :

مزایای این شیرینی در ترکیبات آن است با توجه به مواد به کار رفته در آن می‌توان فهمید که خواص زیادی دارد و ترکیب مواد آن با هم باعث شده که یک شیرینی مغذی، مقوی و پرکالری باشد که علاوه بر فواید آن برای سلامتی هم مفید است. این شیرینی علاوه بر مزایای خود دارای معایبی هم می‌باشد یکی از معایب آن به خاطر شکری است که در آن به کار رفته است.

مصرف زیاد شکر برای سلامتی مضر است و سلامتی را به خطر می‌اندازد. از مواد دیگر موجود در این شیرینی کره و روغن می‌باشد که باعث بالا رفتن کلسترول و در نتیجه اضافه وزن میشود بنابراین به افرادی که به تناسب اندام خود توجه می‌کنند توصیه نمی‌شود. این شیرینی خوشمزه انواع مختلفی مثل : عسلی _ کنجدی _ لقمه‌ای _ بادامی _ کره‌ای _ حلوایی _ پشمکی _ گزی _ پسته‌ای  دارد و این شیرینی مخصوص شهر قم است.

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد نظرات: 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *