آجیل

آنچه در مورد خرید آجیل باید بدانیم

5
(179)

آنچه در مورد خرید آجیل باید بدانید

بدون شک همه به دنبال خرید آجیل سالم و با کیفیت هستند، ما در این محتوا با دقت، تمامی نکات مهم و ضروری در خصوص آنچه در مورد خرید آجیل باید بدانید را گردآوری کرده و در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

آجیل علاوه بر اینکه گزینه ثابت سفره هفت سین و شب یلدا است یکی از بهترین مواد مغذی و کامل برای بدن است که می تواند یک میان وعده قوی برای رفع گرسنگی باشد. تعدا کمی آجیل می تواند، انرژی لازم بدن را در سرکار برای شما فراهم کند. هر یک از دانه های آجیل به تنهایی غنی از پروتئین ها، چربی ها لازم برای بدن و دیگر مواد مغذی هستند اما خرید آجیل سالم و تازه برای افرادی که اطلاعات کافی در خصوص تشخیص تازه بودن آجیل نمی دانند، می تواند یکی از سخت ترین کارها باشد. در زیر تمامی نکات را درباره ی آنچه در مورد خرید آجیل باید بدانیم را شرح می دهیم.

با ما همراه باشید.

7 نکته مهم در مورد خرید آجیل

  1. انتخاب فروشگاه های معتبر اولین قدم جهت خرید آجیل تازه و سالم است.
  2. توجه به رنگ آجیل دومین نکته جهت خرید آجیل است که باید به آن توجه داشته باشید. چنانچه رنگ آجیل رو به تیرگی رفته و قهوه ای مانند باشد، آجیل تازه و سالم نیست، سعی کنید از خرید آن خود داری کنید. رنگ تیره و قهوه ای آجیل نشان از تفت بالای آن دارد که در این صورت آجیل نامرغوب است.
  3. سومین نکته بو و مزه آجیل است اگر آجیل بوی نامطبوع، کپک و مزه ترشی دارد از خرید آن خودداری کنید؛ زیرا چربی سالم داخل آن از دست رفته است. آجیل سالم و تازه بوی مشخص و مزه مشخصی دارد اما با توجه به اینکه تشخیص گاهی بسیار دشوار است، باید در زمان خرید توجه خود را چند برابر کنید.
  4. وجود مقدار نمک زیاد در آجیل نکته چهارم و مهم در خرید آجیل است، اما چرا مهم؟ زیرا برخی آجیل هایی که نمک بیشتر دارند را برای مزه آن و تمایلشان به شوری خریداری می کنند. همانطور که می دانید نمک یکی از گزینه های موجود جهت جلوگیری از فساد مواد غذایی است. در همین خصوص اگر سطح نمک بالایی در آجیل مشاهده کردید، نشان از کم مرغوبیت و کهنه بودن آجیل است.
  5. نکته پنجم که باید در خرید آجیل به آن توجه بسیاری داشته باشید، آجیل هایی با رنگ خوراکی است زیرا بسیاری از فروشنده ها آجیل های کهنه ای را که تغییر رنگ داده اند را با استفاده از رنگ های خوراکی مصنوعی رنگ و جلا می دهند. براق کننده های استفاده شده در آجیل ها غیر استاندارد و سرطان زا هستند. به همین دلیل توصیه می شود تا حد ممکن دقت خود را در خرید آجیل بالا ببرید تا بتوانید آجیل سالم و تازه خریداری کنید.
  6. نکته ششم که می بایست در زمان خرید آجیل به آن توجه کنید، خریداری آجیل به صورت فله ای است. چرا که باید بدانید، اکثر آجیل های بسته بندی شده تازه نیستند و از قبل برای فروش در فروشگاه ها بسته بندی شده اند. به همین جهت توصیه می شود تا حد امکان در زمان خرید از آجیل هایی که به صورت فله در فروشگاه ها هستند، خریداری کنید.
  7. توجه به سفت و سخت بودن آجیل یکی دیگر از نکات بسیار مهم است که شما می توانید از طریق آن به سرعت تازه بودن یا کهنه بودن آجیل را تشخیص دهید. همانطور که می دانید علاوه بر آجیل هر نوع خشکبار دیگری نیز که بسیار سفت و سخت باشد، نشان دهنده کهنه بودن آن است.

خرید آجیل خام بهتر است یا بو داده؟

قطعا آجیل های خام دارای آنزیم های سالم و بیشتری به نسبت آجیل های بوداده هستند. به این دلیل که انواع مغزهای آجیل زمانی که بو داده می شوند، بسیاری از آنزیم ها و مواد معدنی خود را از دست خواهند داد. از این رو توصیه می شود برای مصرف روزانه خود آجیل را به صورت خام، فله و با پوست تهیه و خریداری نمایید.

نکته: از دیگر دلایلی که توصیه می شود آجیل را خام خرداری کنید، ماندگاری بالای آن است. زیرا آجیل های بو داده را حداکثر تا ده روز می توانید در ظروف مات و بدون درز نگهداری کنید اما آجیل خام را می توانید تا چندین ماه با شرایط مناسب محیطی تازه نگهدارید و مصرف کنید.

خرید آنلاین آجیل

به طور معمول خرید آجیل به طور آنلاین کمی دشوار خواهد بود، زیرا تشخیص آجیل تازه و سالم بسیار سخت است و به همین دلیل تا زمانی که سایت معتبر و قابل اعتمادی سراغ ندارید، آجیل مورد نیاز خود را به صورت آنلاین خرید نکنید.

نکته ۱: آجیل ها به دو صورت با پوست و بدون پوست عرضه می شوند، سعی کنید تا حد امکان از آجیل های با پوست خریداری کنید زیرا امکان بیشتری وجود دارد که آجیل در این صورت سالم تر باشد.

نکته ۲: آجیل های خشک و بوداده ای که به صورت شکسته شده یا خورد هستند، کیفیت کمتری دارند.

چگونگی نگهداری از آجیل خریداری شده در منزل

نگهداری از آجیل در منزل به ۳ روش زیر امکان پذیر است:

  • نگهداری آجیل در دمای اتاق

در دمای اتاق بهتر است آجیل را در خنک ترین نقطه نگه دارید، زیرا گرما از کیفیت آجیل می کاهد. ظرف انتخاب شده نیز برای نگهداری آجیل در دمای اتاق بهتر است از جنسی باشد که نور را از خود عبور ندهد یا در نقطه ای از اتاق که کمترین نور را دارد، ظرف آجیل را نگهدارید. در این حالت نور موجب سفت شدن و در نتیجه از دست دادن کیفیت آجیل می شود.

  • نگهداری آجیل در یخچال

دمای مناسب یخچال برای نگهداری آجیل خریداری شده دمای ۴ درجه سانتیگراد است. بهترین ظرف برای قرار دادن آجیل در یخچال نیز، ظرف های شیشه ای هستند.

توجه: این گزینه برای مغزهای بدون پوست مناسب تر است. مغزهای با پوست با این روش فقط ۲ ماه ماندگاری دارند.

  • نگهداری آجیل در فریزر

فریزر در بین گزینه های موجود می تواند بهترین روش باشد زیرا در این صورت آجیل را می توان بین یک الی ۲ سال نگهداری کرد. برای برگشت طعم آجیل فریز شده هم جای نگرانی نیست، شما می توانید با قرار دادن آجیل فریز شده داخل فر به مدت ۵ الی ده دقیقه طعم آجیل را برگردانید.

سخن پایانی

همانطور که در این محتوا خواندید، تشخیص دادن آجیل تازه و سالم کاری بسیار دشوار است که لازمه داشتن اطلاعات زیاد و دقت بالا است. به همین دلیل توصیه می شود، پیش از اقدام به خرید از فروشگاه مورد نظر اطمینان حاصل کنید و تمامی نکات خرید را نیز مد نظر داشته باشید.

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد نظرات: 179

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *