شیرینی

معرفی انواع گز

0
(0)

معرفی انواع گز

جالب است بدانید که گز یکی از شیرینی‌های استان اصفهان است که قدمتی 450 ساله دارد. گز اصفهان از موادی کاملا طبیعی ساخته شده است و طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. گزها علاوه بر طعمی بی‌نظیر، خواص زیادی نیز برای بدن انسان دارند. اگر شما هم از طرفداران گز هستید، حتما می‌دانید که گز در بازار انواع مختلفی دارد. ما در این مقاله درباره انواع گز و همچنین مواد اولیه‌ی آن صحبت خواهیم کرد پس اگر به این شیرینی لذیذ علاقه مند هستید و یا قصد خرید اینترنتی گز اصفهان را دارید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه و مواد اولیه گز

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که قدمت گز به دوران قاجاریه برمی‌گردد و در آن زمان به عنوان سوغات به دیگر کشورها ارسال می‌شد. حرفه‌ی درست کردن گز در سال 1334 در استان اصفهان رواج پیدا کرد به طوری که هزاران کارگاه در این شهر اقدام به تولید گز کردند. لازم است بدانید که مواد اولیه‌ی گز از گذشته تا به کنون تغییر کرده است به طوری که در گذشته از شیره درخت گزانگبین برای درست کردن گز استفاده می‌شد اما امروزه به دلیل بالا بودن قیمت این عصاره، از انگبین‌های گیاهی استفاده می‌شود.

مواد اولیه‌ی گز عبارت است از: مغز پسته، فندق یا بادام – خلال بیدمشک – شکر – گلاب – گزانگبین – انگبین‌های گیاهی نظیر ترنجبین، عسل و… – سفیده تخم مرغ

انواع گز از لحاظ بسته‌بندی و برش

لازم است بدانید که با توجه به افزایش طرفداران گز و گسترش این صنعت، تولید کنندگان گز به فکر نوآوری و خلاقیت در درست کردن گز افتاده‌اند به طوری که امروزه گز در انواع و اشکال مختلفی در بازار وجود دارد. انواع گز موجود در بازار عبارت است از:

  1. گز لقمه‌ای: گز لقمه‌ای به گزی می‌گویند که در هنگام برش به قطعات کوچک‌تر تبدیل شده است تا استفاده از آن برای مخاطب راحت‌تر باشد. این گزها به دلیل داشتن شکلی لقمه‌ای، به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و طرفداران بسیار زیادی دارند.
  2. گز آردی: شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این گز به دلیل محبوبیتی که دارد، بیشترین میزان تولید را در ایران دارد. گز آردی معمولا پس از برش به شکل گرد و یا مستطیل، به مقداری آرد آغشته می‌شود. این گزها به دلیل داشتن آرد، ماندگاری طولانی‌تری دارند و نرم‌تر باقی می‌مانند. علاوه بر این بهتر است بدانید که معمولا به دلیل استفاده از گزانگبین در این گز، قیمت آن نسبتا بالا می‌باشد.
  3. گز سکه‌ای: سکه‌ای همانطور که از اسمش هم پیداست به شکل دایره برش خورده است و ترکیبات آن همانند گز آردی یا گز بی‌مغز می‌باشد.
  4. گز برشی: گز برشی به گزی گفته می‌شود که به شکل‌های مختلف بریده شده است و مغزهای میانی آن نمایان شده است.

انواع گز از لحاظ طعم و روش تهیه

  1. گز انگشت پیج: در فرهنگ لغت به هر خوراکی که غلیظ باشد و قابلیت پیچیدن دور انگشت را داشته باشد، انگشت پیچ گفته می‌شود. با توجه به این توضیح، گزهای انگشت پیچ نیز بدون مغز بوده و بافت غلیظی دارند. این گزها معمولا نسبت به دیگر گزهای موجود در بازار نرم‌تر می‌باشند به طوری که نیاز به جویدن ندارند. گزهای انگشتی به دلیل بافت نرمی که دارند مورد توجه کودکان و افراد مسن قرار گرفته‌اند.
  2. گز شکلاتی: یکی دیگر از انواع گز از لحاظ طعم، گز شکلاتی می‌باشد. گز شکلاتی به گزی گفته می‌شود که در آن از یک لایه شکلات به عنوان روکش استفاده شده است. این روکش علاوه بر این که سبب نرم ماندن و دیرتر خشک شدن گز می‌شود، طعم بی‌نظیری نیز به آن می‌بخشد. برای تهیه این گزها علاوه بر پودر کاکائو از شیرخشک و پودر آب پنیر نیز استفاده می‌شود.
  3. گز نرم: این گزها رطوبتی حدود 8 الی 12 درصد را دارا می‌باشند. گز نرم همانطور که از اسمش پیداست بسیار نرم بوده و با کوچکترین فشاری تغییر شکل می‌دهد. لازم به ذکر است که ماندگاری این گزها معمولا کوتاه می‌باشد و پس از پایان یافتن این مدت سفت و غیر قابل خوردن می‌شوند.
  4. گز شکن دار: گز شکن دار به گزی گفته می‌شود که رطوبت آن زیر 6 درصد می‌باشد. این گزها به سرعت در دهان آب می‌وند و نیازی به جویدن ندارند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در تولید گز، هنگامی که رطوبت به زیر 6 درصد می‌رسد، ماندگاری افزایش پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که ماندگاری گز شکن دار بالا می‌باشد و مانند گزهای آردی در بستری از آرد به مشتریان ارائه داده می‌شود.
  5. گز سوهانی: گز سوهانی نیز نوع دیگر از گز می‌باشد که طرفداران خاص خود را دارد. اگر از این گزها استفاده کرده باشید حتما می‌دانید که گزهای سوهانی ترکیبی از گز و سوهان می‌باشند.
  6. گز بدون مغز: گز بدون مغز معمولا مشابه گز آردی می‌باشد و به شکل دایره‌ای برش خورده است. همچنین در تهیه این گزها از هیچ گونه مغزی استفاده نشده است.

روش نگهداری گز

همانطور که گفته شد معمولا ماندگاری انواع گز با یکدیگر متفاوت می‌باشد اما به طور کلی گزها ماندگاری بالایی دارند اما بایستی در نگهداری آن‌ها به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  1. برای تازه ماندن گز حتما آن را در مکانی خنک و خشک و نهایتا تا دمای 20 درجه سانتیگراد نگه دارید.
  2. بهتر است تا از ورود هوا به داخل بسته بندی گز خودداری کنید. بنابراین پس از هر بار استفاده پوشش نایلونی را روی گزها قرار داده و در جعبه را ببندید تا از ورود هوا به داخل جعبه جلوگیری شود.
  3. برای نگهداری گز به صورت طولانی مدت می‌توانید آن را به صورت جداگانه داخل پلاستیک قرار داده و در فریزر نگهداری کنید. گزی که فریز می‌شود تازه می‌ماند اما بایستی نیم ساعت پیش از استفاده از فریزر خارج شود.
  4. از نگهداری گز در مقابل نور خورشید جدا خودداری کنید.

ما در این مقاله سعی در معرفی انواع گز که سوغات پرطرفدار استان اصفهان است، داشتیم و امیدواریم که این مطلب برای کسانی که قصد خرید گز را دارند، مفید باشد. شما می‌توانید جهت خرید مرغوب‌ترین گز موجود در بازار از طریق همین سایت اقدام کنید.

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد نظرات: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *