دمنوش

با معرفی انواع دمنوش گیاهی با خواص آنها بیشتر آشنا می‌شویم

0
(0)

با معرفی انواع دمنوش گیاهی با خواص آنها بیشتر آشنا می‌شویم

دمنوش یک نوشیدنی است که در آن از ریشه ، ساقه، برگ و گل یا پوست میوه و گیاهان دارویی استفاده می‌شود. که به صورت تازه یا خشک در آب حل می‌شوند . اگر بخواهیم به معرفی انواع دمنوش گیاهی  بپردازیم انواع بسیار مختلفی دارد که هر کدام خواص خاص خودش را دارد. اکثر این دمنوش ها شامل سه بخش هستند.

1_ جزء تشکیل دهنده فعال : این جزء باید مهم ترین فایده را برای بدن داشته باشد مثل تسکین درد .

2_جزء پشتیبان:که باید روی یک عضو یا ناحیه یا سیستمی از بدن تاثیر گذار باشد.

3_جزء کاتالیست: طعم یا مزه شیرین را به دمنوش می‌دهد تا دمنوش خوشایند باشد.

گیاهان دارویی چون کاملا طبیعی هستند در مقابله با داروهایی که شیمیایی هستند دارای عوارض کمتری می‌باشند اما معرفی انواع دمنوش گیاهی باید به طوری باشد که افراد با مصرف آن دچار مسمومیت نشوند و با توجه به خواص و کاربردی که دارند مصرف شوند. در دمنوش ها کالری و شکر وجود ندارد و در معرفی انواع دمنوش گیاهی به طعم ها و عطر های متفاوتی می‌رسیم که اکثرا دارای خاصیت های بسیار زیادی برای سلامتی هستند و علم امروزی هم کاربرد آنها را تایید می‌کند.

انواع مختلف دمنوش گیاهی

انواع دمنوش های گیاهی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • خیسانده : 10 تا 20 گرم از گیاه را در 250 میلی لیتر آب گرم به مدت 12 ساعت خیس می‌کنند و بعد از آن تفاله را جدا و آب باقی مانده همان دمنوش مورد نظر است که مصرف می‌شود.
  • جوشانده : یک روش قدیمی و برای درمان به کار می‌رود به این صورت که 10 تا 40 گرم از گیاه مورد نظر را یک شب در 1 لیتر آب خیسانده و بعد از جوشاندن باید یک چهارم از آب آن باقی بماند و به مصرف برسد.
  • دم کرده : یکی از متداول ترین روش ها که در کافه ها و کافی شاپ ها انجام می‌شود نوع دم کرده است که گیاه مورد نظر را در آب می‌جوشانند و احتیاج نیست که آبش تبخیر شود.

زمان مصرف دمنوش گیاهی

در معرفی انواع دمنوش گیاهی  باید به این نکته توجه کرد که سریعا قبل یا بعد از آن غذایی خورده نشود و چای، قهوه و شیر قبل و بعد آن میل نشود و حدود نیم ساعت فاصله در زمان مصرف باشد. همه افراد حتی یکبار در زندگی مصرف دمنوش را تجربه کرده‌اند دمنوش هایی که ب صورت ساده در خانه می‌توان تهیه کرد و از آنها لذت برد.

در معرفی انواع دمنوش گیاهی صدها نوع تفاوت وجود دارد و بستگی به این دارد که شما در کدام ناحیه زندگی می‌کنید و انواع مختلفی از آن را می‌توانید در اختیار داشته باشید. کسانی که به صورت طبیعی می‌خواهند سلامتی خود را بهبود ببخشند از دمنوش های گیاهی  استفاده می‌کنند.

معرفی انواع دمنوش های گیاهی

  • دمنوش بابونه :

این دمنوش به خاطر خاصیت آرام بخشی  که دارد برای بی‌خوابی و خواب راحت استفاده می‌شود و از دیگر  خواص آن می‌توان به آنتی باکتریال و ضد التهاب بودن اشاره کرد و به بهبودی چربی و قند خون هم کمک می‌کند.

دمنوش بابونه

  • دمنوش نعنا :

یکی از دوست داشتنی ترین دمنوش های دنیا دمنوش نعنا است، این محبوبیت به خاطر اثری است که بر دستگاه گوارش می‌گذارد در مواقعی که حالت تهوع و سوء هاضمه یا اسپاسم های عضلانی وجود دارد این دمنوش توصیه می‌شود. و گذشته از این، خواص آنتی اکسیدانی ، ضد باکتریایی و ضد ویروسی هم دارد.

 

دمنوش نعنا

  • دمنوش چای ترش :

این دمنوش رنگ و طعم خاص خود را دارد. رنگ گل ها قرمز و مزه ترشی دارد ، که خاصیت ضد ویروسی دارد در کنترل فشار خون و قند از آن استفاده می‌شود. کم کالری و بدون کافئین است و به عنوان یک منبع تامین کننده فوری انرژی به حساب می‌آید . پای ترش محافظ کبد است . برای گرفتگی عضلات مفید است و خنک کننده بدن است و همچنین این دمنوش دارای ویتامین ث است.

دمنوش چای ترش

  • دمنوش آرام بخش اعصاب و روان:

این دمنوش ها به اختلالات خواب ، آرامش ذهن و بدن ، تقویت بدن و سیستم گوارش و کاهش درد کمک می‌کند مانند دمنوش آرام بخش به لیمو ، گل نسترن ، دمنوش هل ، دمنوش نعنا فلفلی ، دمنوش بابونه و زیره سیاه .

  • دمنوش دیورتیک و ملین :

این دسته از دمنوش سموم بدن را دفع می‌کنند و فشار دستگاه گوارشی ، کلیه و کبد را کم می‌کند مانند دمنوش قاصدک ، سرو کوهی و همچین دمنوش زالزالک

  • دمنوش افزایش سیستم ایمنی بدن :

با آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها از عفونت جلوگیری می‌کنند. سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند . خطر بیماری های مزمن را کم می‌کند و از فرد در برابر استرس محافظت می‌کنند مثل شیرین بیان و زنجبیل .

  • دمنوش ضد درد :

افرادی که از بیمار های مزمن و جراحی یا جراحت درد زیادی را تحمل می‌کنند نوشیدن دمنوش هایی مثل ترنج ، بابونه، اکالیپتوس و ریشه آووکادو بسیار مفید است.

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد نظرات: 0

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *