تهیه میوه خشک درجه یک در منزل
خشکبار و میوه خشک

طرز تهیه میوه خشک درجه یک در منزل

5
(100)

طرز تهیه میوه خشک

روش های متعددی برای تهیه میوه خشک در منزل وجود دارید. در این مطلب قصد داریم روش آسان تهیه این خوراکی خوش مزه و خوش خوراک را برای شما شرح دهیم. پیش از آغاز معرفی روش‌های مختلف درست کردن میوه خشک و مراحلی که باید طی کنید کمی با خواص شگفت انگیز آن آشنا شویم.

خواص فوق العاده میوه خشک

میوه خشک از جمله مواد مقوی است که مصرف آن برای سلامتی بدن مفید است . می‌توان به جای خوردن میان وعده‌ها و تنقلات پرکالری این خشکبار را جایگزین کرد تا از خواص شگفت‌انگیز آن استفاده کرد. این خوراکی خوشمزه میوه‌ای است که با پشت سر گذاشتن فرایند حذف رطوبت مثل قرار گرفتن در معرض آفتاب تهیه می‌شود. ارزش غذایی آن با ارزش غذایی خود میوه برابری کرده و در عین حال طعم و مزه‌ی قویتر و خوشایندی دارد. عمده خواص مصرف این خوراکی را می‌توان به شرح زیر نامید:

  • استفاده از آن باعث افزایش سطح هموگلوبین خون می‌شود.
  • سلامت و تقویت پوست
  • خوردن میوه خشک ابتلا به عارضه‌های قلبی و عروقی را کاهش داده و سلامت قلب را تضمین می‌کند. این خوراکی مغذی مملو از آنتی اکسیدان‌هایی مثل پلی‌فنل و اسید اسکوربیک هستند که برای حفظ سلامت قلب و عروق موثر بوده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند.
  • یک خوراکی خوشمزه و رژیمی که به کاهش و کنترل وزن کمک می‌کند.
  • مصرف آن تا حدودی از ابتلا به دیابت نوع دو جلوگیری می‌کند.
  • با میل کردن میوه خشک عملکرد مغز را تقویت می‌کنید.
  • باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی است.
  • موجب پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان می‌شود.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع میوه خشک به فروشگاه آجیل و خشکبار کاشانی مراجعه کنید

طرز تهیه میوه خشک در منزل با استفاده از فر:

"طرز

میوه خشک اعلا را می‌توان با استفاده از فر در کوتاه ترین زمان ممکن تهیه کرد. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از این روش آن است که شما می توانید در عرض چند ساعت تنقلاتی سالم را آماده کنید. در این مرحله شما باید میوه‌ها را بشویید و سطح آن ها را کاملا خشک کنید. سپس میوه ها را برش دهید.

در زمان برش به میزان قطر آن دقت داشته باشید. سعی کنید که قطر میوه‌ها هم اندازه باشد تا همه قطعات در مدت زمان یکسانی به صورت یکدست خشک شوند. اختلاف میزان قطر قطعات موجب می‌شود که پس از یک زمان مشخص تعدادی از آنها خشک و تعدادی مرطوب باقی بماند و نهایتا لایه های نازکتر سفت و سوخته شوند.

فر را بر روی دمای 54 تا 71 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. با کاغذ مومی سینی فر را بپوشانید و تکه های برش خورده میوه را درون سینی فر بچینید. سینی را درون فر قرار دهید و هر دو ساعت یکبار سینی را بچرخانید. مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن میوه‌ها متفاوت است. زمانی که میوه ها خشک شدند، آن ها از فر بیرون آورید و سه الی چهار روز در فضای باز قرار دهید تا رطوبت باقی مانده تبخیر شود.

حال نوبت آن است که میوه‌ها را در ظرف‌های در بسته قرار دهید. خوراکی خوشمزه و مغذی شما آماده مصرف است.

طرز تهیه میوه خشک با استفاده از بخاری یا شوفاژ:

این خوراکی خوشمزه جزو تنقلات سالم و پرخاصیت هستند. برای خشک کردن میوه با استفاده از بخاری یا شوفاژ، شما باید با یک فویل آلومینیومی سطح روی بخاری و شوفاژ را بپوشانید. روی فویل یک پارچه نخی پهن کنید تا میوه‌ها به صورت یکدست خشک شوند. گذاشتن پارچه نخی مزیتی دیگر هم دارد. با قرار دادن پارچه بر روی فویل آب میوه جذب پارچه شده و کمتر با سطح فویل تماس پیدا می‌کند و در نتیجه این عمل از بوی بد سوختگی و چسبیدن میوه‌ها بر روی فویل آلمینیومی جلوگیری خواهد کرد.

آنها را با فاصله بر روی پارچه بچینید. معمولاً خشک کردن آنها با استفاده از این روش حدوداً ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان می برد. شما بعد از گذشت مدت زمان لازم میوه های خشک شده را از روی شوفاژ بردارید و در داخل ظروف دربسته قرار دهید.

طرز تهیه میوه خشک با استفاده از دستگاه خشک کن:

تهیه میوه خشک با دستگاه میوه خشک کن

تهیه با دستگاه میوه خشک کن

میوه خشک هایی که با استفاده از دستگاه خشک کن میوه و سبزی خانگی تهیه می شوند، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. نحوه استفاده از این روش بسیار آسان است. شما باید میوه‌های برش خورده را در دمای مناسب، درون دستگاه قرار دهید. زمان خشک شدن میوه ها به عوامل گوناگونی مانند ابعاد، ضخامت ورقه و میزان رطوبت محیط بستگی دارد.

ابتدا میوه‌ها را به خوبی شسته و پارچه نم گیر سطح آنها را کاملا خشک کنید. قطعات خشک شده را با چاقوی تیز و بر روی تخته در ابعاد یکسان ( ترجیحا حدود 5 میلیمتر) برش بزنید.

دستگاه‌های خشک کن  در انواع و ابعاد متفاوت در بازار موجود هستند که بهتر است طبق دستورالعمل دستگاه خود که در دفترچه راهنما قید شده است پیش بروید.

 نکات مهم در نگهداری میوه‌های خشک

تهیه میوه خشک درجه یک در منزل

میوه خشک اعلا را پس از تولید داخل ظروف دربسته قرار داده و  درون یخچال نگهداری کنید؛ تا هم ماندگاری بیشتری داشته باشد، هم از هجوم حشرات موذی در امان بماند. استفاده از ظروف مخصوص و مناسب برای نگهداری این نوع از تنقلات بسیار هائز اهمیت است؛ از ظروف دردار مخصوص استفاده کنید چرا که این نوع ظروف از انتقال اکسیژن جلوگیری می کنند و موجب افزایش ماندگاری محصول خواهند شد.

میوه‌های خشک را در مکانی تاریک قرار دهید. نور آفتاب موجب تغییر رنگ و طعم این مدل خوراکی می شود. درون یخچال و مکانی تاریک بهترین محیط برای نگهداری به شمار می رود. به طور کلی طول عمر میوه‌های خشک شده بین چهار ماه الی یک سال است.

استفاده از ظروف شیشه‌ای رنگی (غیر شفاف) می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای نگهداری از این خوراکی باشد.

برای خرید و مشاهده قیمت انواع میوه خشک به فروشگاه آجیل و خشکبار کاشانی مراجعه کنید

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد نظرات: 100

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *