ادویه, دمنوش

خواص میخک از دیدگاه طب سنتی

2.6
(5)

میخک

به جوانه های میخی شکلی که از روی درخت همیشه سبز Syzygium aromaticum برداشته می شوند، میخک گفته می شود. از این جوانه های قهوه ای رنگ برای تهیه انواع غذاها، نوشیدنی‌ها و شیرینی استفاده می شود. بیشتر افراد میخک را به عنوان یک ادویه معطر می شناسند. اما در طب سنتی از خواص درمانی آن استفاده های زیادی می شود. در این مقاله قصد داریم مهم ترین خواص این ادویه را از نظر طب سنتی مورد بررسی قرار دهیم.

گیاه میخک

گیاه میخک

طبع میخک از دیدگاه طب سنتی

میخک که خاستگاه آن به کشور اندونزی بر می گردد، از نظر طب سنتی دارای طبع گرم و خشک است. این گیاه حاوی فیبر، منگنز و ویتامین K است. همچنین مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که با استرس اکسیداتیو مقابله کرده و از ابتلا به بیماری های مزمن جلوگیری می کند. اوژنول یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان های این ادویه است که اثربخشی آن در از بین بردن رادیکال های آزاد در مقایسه با ویتامین E حدود 5 برابر بیشتر است.

میخک

خواص میخک

مصرف این گیاه فواید زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

پیشگیری از سرطان

میخک از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری کرده و باعث مرگ این سلول ها می شود. گفته می شود که روغن میخک می تواند 80 درصد سلول های سرطانی مری را از بین ببرد. اوژنول این گیاه خاصیت ضد سرطانی داشته و باعث از بین رفتن سلول های سرطانی دهانه رحم نیز می شود. البته نباید در مصرف میخک زیاده روی کرد. چون اوژنول در مقادیر بالا سمی است و مصرف زیاد روغن میخک به خصوص در کودکان باعث آسیب کبدی می شود.

میخک و پیشگیری از سرطانخواص میخک

حفظ سلامت دهان و دندان

از مهم ترین خواص میخک برای دندان می توان به کاهش پلاک های دندان اشاره کرد. این گیاه باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شوند را از بین می برد. به طوریکه دیده شده دهانشویه گیاهی حاوی روغن میخک به حفظ سلامت لثه کمک می کند. در طب سنتی از این گیاه برای تسکین درد دندان و رفع بوی بد دهان استفاده می شود.

بهبود عملکرد کبد

میخک در مبتلایان به کبد چرب باعث بهبود عملکرد کبد و کاهش التهاب می شود. این گیاه به دلیل آنتی اکسیدان های زیادی که دارد از بروز بیماری کبدی جلوگیری می کند. همچنین اوژنول موجود در آن علائم سیروز کبدی را کاهش می دهد. با این حال اگر مصرف اوژنول خیلی زیاد باشد، به کبد آسیب جدی وارد می شود.

کاهش قند خون

ترکیبی به نام نیژیرسین در این گیاه وجود دارد که عملکرد سلول های تولید کننده انسولین را بهبود داده و باعث افزایش ترشح این هورمون می شود. انسولین که از لوزالمعده ترشح می شود، میزان قند خون را کنترل می کند. اگر همراه با یک رژیم غذایی سالم از میخک استفاده کنید، در کنترل بیماری دیابت موفق تر خواهید بود.

دمنوش میخک

دمنوش میخک

حفظ سلامت استخوان ها

کاهش توده استخوانی باعث پوکی استخوان شده و خطر شکستگی را بالا می برد. منگنز موجود در این گیاه تراکم و استحکام استخوان را بالا برده و از پوکی استخوان جلوگیری می کنند. منگنز یک ماده معدنی است که در ساخت استخوان ها و حفظ سلامت آن ها نقش دارد.

از بین بردن باکتری ها

این گیاه خاصیت ضد میکروبی دارد و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. روغن میخک باکتری ای را که باعث مسمومیت غذایی می شود، از بین می برد.

بهبود زخم های گوارشی

به زخم های دردناکی که در دیواره مری، معده و ابتدای روده کوچک ایجاد می شوند، زخم گوارشی گفته می شود. استرس، عفونت و عوامل ژنتیکی باعث از بین رفتن پوشش محافظ این اندام ها و ایجاد زخم می شوند. روغن میخک تولید مخاط معده را افزایش می دهد. مخاط معده مثل یک سد عمل کرده و از فرسایش دیواره معده توسط اسیدهای گوارشی جلوگیری می کند. به اعتقاد محققان طب سنتی، این گیاه معده را تقویت کرده و به درمان تهوع و استفراغ کمک می کند.

درمان ناتوانی جنسی

درمان ناتوانی جنسی از مهم ترین خواص میخک برای مردان محسوب می شود. مصرف این گیاه میل جنسی را افزایش داده و از انزال زودرس جلوگیری می کند. به منظور تقویت قوای جنسی می توان از مخلوط شیر و 2 گرم پودر میخک به مدت 10روز استفاده کرد.

درمان چاقی

در بعضی تحقیقات مشاهده شده که عصاره میخک احتمال چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب را کاهش می دهد. عصاره این گیاه می تواند وزن بدن، چربی انباشته شده در ناحیه شکم و چربی موجود در کبد را کاهش دهد.

استفاده از دمنوش میخک متابولیسم را بالا برده و به کاهش وزن کمک می کند. برای تهیه این دمنوش به 1 قاشق غذاخوری میخک 4 لیوان آب جوش اضافه کرده و آن را به مدت 5 دقیقه با استفاده از حرارت غیر مستقیم دم کنید. سپس دمنوش را صاف کرده و قبل از غذا بنوشید.

خرید میخک

خرید میخک

میانگین امتیازها 2.6 / 5. تعداد نظرات: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *