شیرینی

خواص نبات از دیدگاه طب سنتی

3.6
(40)

خواص نبات از دیدگاه طب سنتی

نبات نوعی قند می باشد که از محلول شدن شکر در آب به شکل بلورهای کریستالی در می آید، اما دارای طبعی گرم می باشد. از منظر طب سنتی، نبات برای افرادی که دارای طبع سرد می باشند، بسیار مفید می باشد.

یکی از خواص نبات که بسیار مشهور است، خاصیت ملین و ضد نفخ بودن آن می باشد. یکی از بیماری هایی که امروزه اکثر افراد درگیر شده اند، سردی دستگاه گوارش می باشد. از نظر طب سنتی، زمانی که سردی دستگاه گوارش زیاد شود، فرد دچار غلبه بلغم می شود. یکی از روش های بسیار کاربردی برای از بین بردن مایع بلغم، استفاده مداوم از چای نبات، و همچنین استفاده از نبات به صورت داغ می باشد. استفاده از چای نبات و نبات داغ برای افراد زیر بسیار مناسب می باشد:

  • افرادی که در هنگام خواب، از دهانشان آب سرازیر می شود،
  • افرادی که دچار ترشی و یا تلخی دهان می شوند،
  • افرادی که دچار دل درد های شدید هستند،
  • افرادی که مشکل تکرر ادرار دارند.

زمانی که قند یا شکر را می سوزانید، ماده ای قهوه ای رنگ و یا کاراملی به دست می آید. به همین ترتیب با سوزاندن نبات، ماده ای قهوه ای رنگ با طعم تلخ و شیرین، بدست می آید، خاصیت قابض دارد و به شدت برای درمان اسهال توصیه می شود.

انواع نبات

شما برای خرید نبات، ابتدا باید با انواع نبات آشنا شوید:

  1. شاخه نبات: زمانی که بلورهای نبات به دور نخ هستند.
  2. نبات های چوبی: بلورهای نبات به دور چوب جمع شده اند که بسیار بهداشتی می باشد. اما نبات هایی که به دور نی پلاستیکی جمع شده اند، کاملا غیر بهداشتی و سرطان زا است.
  3. خرده نبات
  4. نبات دندانه دار: این مدل از نبات برای مصارف خانگی مناسب می باشد، چون قابلیت شکنندگی زیادی دارد و نیاز به شکستن آن، با شی خاص نیست .
  5. نبات مخلوط: نبات هایی که به صورت نامنظم و تکه ای، از دیواره و کف پاتیل ها بدست می آیند، در اکثر مواقع به صورت فله ای در بازار موجود می باشند.
  6. پرده نبات: نباتی که روی پاتیل ها تشکیل شده است و بسیار ترد و نازک می باشد.

نبات چوبی

خواص چای نبات

مصرف چای نبات در میان عموم مردم بسیار رایج است و برای درمان بسیاری از بیماری ها مناسب می باشد از جمله:

  • افرادی که دچار خشکی گلو هستند و سرفه های خشک دارند،
  • درمان اسهال و کسانی که دچار دل درد هستند،
  • برای رفع خستگی و خواب آلودگی،
  • افرادی که در هنگام خواب دارای ترشحات دهانی هستند،
  • زمانی که شما غذای دیر هضمی را خورده اید و دچار رفلاکس معده (احساس ترش کردن) شده اید،
  • افرادی که دچار مشکل کرمک روده شده اند.

با وجود خواص بی نظیر نبات، در مصرف آن زیاده روی نکنید چون ممکن است قند خون شما را بالا ببرد. افرادی بر این نظر هستند که، مصرف نبات باعث چاقی می شود. در پاسخ این افراد باید گفت، به این دلیل که، مصرف نبات باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود، می تواند باعث لاغری شود. در میان انواع نبات، نبات زعفرانی، در رفع خستگی های جسمی و فکری ناشی شده از فعالیت های زیاد جسمی، بسیار تاثیر گذار می باشد. اگر دقت کرده باشید، بعد از خوردن چای نبات، حس آرامش و نشاط پیدا می کنید.

چای نبات

خواص درمانی نبات

یکی از خواص بی نظیر نبات، جهت تنگی نفس، تپش قلب، کرم و کرمک های انتهای روده، می باشد. شما می توانید برای این موارد، نبات را به صورت های مختلف مصرف کنید.

برای درمان درد معده و دردهایی که از انقباض ماهیچه ایجاد می شود، مصرف نبات زعفرانی بسیار موثر است.

در زمان های گذشته به افرادی که به علت افزایش سن دچار کم حواسی می شدند و حافظه ی خوبی نداشتند، چای نبات و نبات داغ توصیه می شد.

افرادی که دچار درد در ناحیه شکم، کمر، پشت، و پا هستند مصرف نبات بسیار توصیه می شود.

همانطور که در بالا برایتان گفتیم، زمانی که سردی بدن افزایش پیدا کند، شما دچار بلغم می شوید. از جمله نشانه های بلغم، سردی کف دست و پا، بی حسی، خستگی زیاد، نفخ شدید، رعشه و در نهایت فلج شدن قسمتی از بدن می باشد. مصرف مرتب نبات، چای نبات، آب جوش نبات و نبات داغ جهت رفع بلغم پیشنهاد می شود.

افرادی هم وجود دارند که دچار ضعف مثانه شده اند. افرادی که مثانه ضعیفی دارند، دچار تکرر ادرار هستند. ما به این افراد، قرار دادن مقداری نبات در دهان را پیشنهاد می کنیم. در طب سنتی تاکید شده است که، نبات را مانند آبنبات مصرف کنند.

افرادی که دچار آسم و تنگی نفس هستند، دکترهای طب سنتی مصرف نبات به صورت داغ را بسیار توصیه می کنند. استفاده از نبات به صورت داغ تا حد زیادی تنگی نفس را کم می کند.

نبات زعفرانی

میانگین امتیازها 3.6 / 5. تعداد نظرات: 40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *