خشکبار و میوه خشک

سنجد؛ میوه ای کوچک با خواص درمانی شگفت انگیز

3
(5)

سنجد

در این مقاله قصد داریم شما را با خواص سنجد و فواید آن آشنا کنیم. سنجد میوه ای کوچک و بسیار مفید است که دارای طبعی سرد و خشک می باشد. این میوه مفید از زمان های گذشته تاکنون مورد علاقه ایرانیان بوده است و در جشن های سنتی جایگاه ویژه ای بر سر سفره های اعیاد و پذیرایی دارد.

درخت سنجد

این میوه پر خاصیت که با نام علمی «Elaeagnusan gastifolial» شناخته شده است در صنایع بهداشتی، دارویی، غذایی و عطر سازی مورد استفاده قرار می گیرد. سه نوع درخت سنجد در جهان وجود دارد که دو نوع هیپوفار و هلاگنوس در ایران موجود است. درخت سنجد هلاگنوس، به علت قامت بلند، برگ های پهن، نداشتن خار و میوه های درشت بر درخت سنجد هیپورفین برتری دارد.

سنجد چه فوایدی برای سلامتی ما دارد؟

یکی از فواید و خواص سنجد این است که دارای اثرات ضد درد و ضد التهابی می باشد. مطالعات، تاثیر عصاره سنجد را در درمان التهاب و درد، نشان داده است. فلاونوئیدهای موجود در این نوع میوه نقش زیادی را برای درمان بیماری ها بر عهده دارند. همچنین مطالعات علمی ثابت کرده که پودر سنجد در بهبود و کاهش التهاب پوکی استخوان زانو تاثیر زیادی دارد. به طور کلی بیشترین فواید پزشکی سنجد، تاثیر ضد درد آن است. به همین سبب برای کسانی که دچار پوکی استخوان و نرمی استخوان هستند، بسیار مفید است.

خواص معجزه آسای پودر سنجد

سنجد حاوی ویتامین سی و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. پس می توان گفت یکی از فواید سنجد جلوگیری و درمان آنفولانزا، سرماخوردگی، تب، سرفه و گلودرد است.

خواص بی نظیر سنجد

از دیگر خواص سنجد رفع تکرر ادرار در مردان و زنان است. این میوه پر ویتامین یک ادرارآور طبیعی است و با سم زدایی و پاکسازی کلیه ها به درمان و پیشگیری از سنگ کلیه کمک می کند. سنجد سرشار از فیبر است؛ به همین خاطر مصرف منظم آن، اشتها را کم می کند و از پرخوری جلوگیری می نماید. در نتیجه در کم شدن وزن و لاغری موثر است. عصاره ای که در سنجد موجود است از باکتری ها جلوگیری کرده و رشد آنها را متوقف می کند چرا که این عصاره اثر آنتی بیوتیکی دارد. همچنین مصرف این میوه کوچک پرخاصیت دیابت را کنترل، و برای، بیماری های پوست، درمان رتینوپاتی مفید می باشد. ویتامین سی فراوان و آنتی اکسیدان های موجود در پودر سنجد موجب افزایش تولید کلاژن می شود و در نتیجه به کمتر شدن چین و چروک پوست و همچنین به جوان سازی آن کمک می کند.

برای افزایش ضخامت موها و تقویت آن، سنجد را در روغن زیتون بجوشانید به طوری که سنجد له شود. سپس این روغن را در شیشه ای ریخته و به طور مرتب برای ماساژ پوست سر استفاده کنید. سنجد جوشانده شده در روغن زیتون برای رفع خارش پوست، افزایش رشد موها و رفع درد مفاصل موثر است. مزیت پودر سنجد در موارد ابتلا به دیابت این است که می توان از این میوه به جای قند و شیرینی استفاده کرد. روزانه می توان یک قاشق غذاخوری پودر سنجد میل کرد.

خواص سنجد برای کودکان

از دیگر خواص سنجد، بر طرف کردن اسهال کودکان است. چرا که این میوه قابض می باشد و شکم روی کودکان را بهبود می بخشد. بنابراین برای درمان اسهال کودکان خود می توان از جوشانده سنجد استفاده کرد که تاثیر فراوانی دارد. پس این میوه پر ویتامین دارویی طبیعی برای جایگزین کردن داروهای شیمیایی، درمان اسهال کودکان و دفع سموم موجود در روده و معده است.

این میوه با طبع کودکان سازگاری فراوانی دارد زیرا کودکان حرارت زیاد مزاجی دارند. پس شما این میوه را می توانید به جای تنقلات بی ارزش و مضر، به کودکان بدهید تا سرو کنند. سنجد حاوی کلسیم فراوان است که باعث بهبود و تقویت و رشد استخوان ها می شود. بنابراین مصرف روزانه 25 تا 60 عدد سنجد توسط کودکان، سودمند بوده و این کار برای پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی کودکان بسیار موثر است. علاوه بر این، ویتامین سی موجود در سنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و نوزادان می شود.

خواص سنجد برای زنان و همچنین مادران شیرده و باردار

تاثیر این میوه کوچک شگفت انگیز در بهبود اختلال جنسی زنان و اضطراب آنها در هنگام رابطه زناشویی بسیار موثر است. از این میوه در تهیه کپسول هایی به روش صنعتی در داروخانه ها برای فروش به مردم استفاده می شود. پس یکی دیگر از خواص سنجد مصرف آن بصورت دمنوش است که اختلال های جنسی را درمان می کند.

خواص سنجد برای مادران باردار و شیرده

خونریزی زیاد در زمان قاعدگی را می توان با مصرف سنجد یا پودر آن درمان کرد. چرا که خونریزی بیش از حد در بانوان موجب ضعف و کم خونی می شود. پس از چهار روز از شروع اولین روز عادت ماهانه، مصرف سنجد را آغاز کنید تا خونریزی زیاد و طولانی نشود. همچنین این میوه سرشار از کلسیم می باشد که برای رشد استخوان های جنین در شکم مادر بسیار مفید، و خطر ابتلا به استخوان پوکی در مادران باردار را کاهش می دهد و در رفع حالت تهوع در دوران بارداری موثر است.

خرید سنجد اعلا

میانگین امتیازها 3 / 5. تعداد نظرات: 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *