شیرینی

طرز تهیه نبات زعفرانی در منزل

5
(1)

نبات زعفرانی

نبات زعفرانی نوعی قند است که از شکر و زعفران تهیه می شود و در طول یک مکانیزم فیزیکی، به شکل بلور در آمده و به صورت کریستال شفاف می شود. همانطور که می دانید نبات به علت طبع گرمی که دارد، کاربرد بسیار زیادی دارد. نبات برای درمان سرد مزاجی و  برخی بیماری ها کاربرد زیادی دارد. نبات یک محصول ایرانی و فقط مختص ایرانی ها است.

نبات زعفرانی شاخه ای

یکی از پرطرفدارترین نبات ها، نبات شاخه ای و چوبی است. در جشن عروسی اکثرا برای تزئین سفره عقد از شاخه نبات استفاده می کنند. همچنین افراد برای شیرین کردن انواع دمنوش و چای از نبات چوب دار استفاده می کنند. این شیرینی ارزشمند علاوه بر اینکه یک سوغات و کادو است، به علت طبع گرم  برای مشکلاتی مانند دل درد، درمان سردی مزاج، تسکین سرفه و سینه درد، ترش کردن، نفخ معده و پیشگیری از جاری شدن آب دهان مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین ویژگی یک نبات زعفرانی خوب این است که سریع حل شود، زعفران آن خالص باشد، بلوری و کریستالی باشد و هیچگونه رنگ و اسانسی نداشته باشد.

طرز تهیه نبات زعفرانی در منزل

اگر دوست داشته باشید نبات زعفرانی خانگی درست کنید، می توانید این مقاله را دنبال کنید.

مواد لازم:

شکر: یک کیلوگرم

آب: نیم لیتر

زعفران: به مقدار کافی

نخ یا چوب تخته ای: به مقدار کافی

نبات زعفرانی چوبی مناسب انواع چای و دمنوش

برای درست کردن نبات زعفرانی، در یک قابلمه شکر ریخته و با آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. اگر شکر نا خالص بود، یک عدد سفیده ی تخم مرغ اضافه کنید تا ضایعات آن را گرفته شود. سفیده که یک طرف ظرف جمع شد، به این معنی است که ناخالصی های شکر را گرفته است. زمانی که آب و شکر جوش آمد و درجه حرارت شکر به 100 درجه رسید، زعفران را افزوده و شعله گاز را خاموش کنید.

یک ظرف تمیز بردارید و چوب های تخته ای یا نخ را در اطراف ظرف از قسمت داخل قرار داده و با چسب آنها را بچسبانید. دقت کنید فاصله هر نخ از نخ دیگر یا چوب ها از یکدیگر حدود 55 سانتی متر باشد. بعد آرام آرام شربت را در ظرف بریزید و درب آن را با یک پارچه ضخیم بپوشانید تا شربت گرم بماند. آب آن بخار می شود و بلورهای نبات روی چوب یا نخ ها ایجاد می شود. ظرف را حدود یک الی دو روز در دمای محیط قرار دهید و صبر کنید تا بلورهای نبات زعفرانی بر روی چوب یا نخ ها تشکیل شود.

خواص نبات زعفرانی

نبات زعفرانی، نشاط آور، گرم، ضد نفخ، بسیار مقوی و ملین است. این نوع نبات برای تسکین درد معده و دردهای ناشی از انقباض مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین از دیر هضم شدن غذا جلوگیری می کند.

خرید نبات

در گذشته برای کسانی که به علت پیری دچار کم حواسی می شدند، نبات داغ و چای نبات پیشنهاد می شد که در حال حاضر نیز از این روش درمانی استفاده می شود. مصرف نبات برای درمان تپش قلب، تنگی نفس و کرمک انتهای روده بزرگ نیز استفاده می شود. همچنین درد پشت، کمر، ناحیه شکم و پا درد را می توان با نبات داغ کرده درمان کرد. از آنجا که از نشانه های بلغم، پیسی، نقرس، فلج شدن قسمتی از بدن، رعشه و لقوه است، استفاده منظم نبات داغ و چای نبات، جهت برطرف شدن بلغم پیشنهاد می شود.

انواع نبات

در این بخش می خواهیم شما را با انواع نبات زعفرانی آشنا کنیم.

نبات زعفرانی چوبی: در این نوع نبات، دور یک چوب بلورهای نبات تشکیل می شود و مخصوص چای و دمنوش می باشد.

نبات شاخه ای: شاخه نبات زعفرانی مناسب ترین انتخاب برای پذیرایی از مهمانان به همراه چای است. خرید نبات شاخه ای هم مثل دیگر نبات ها با استقبال بی نظیری روبرو است. این نوع نبات هم به صورت نبات سفید و هم زعفرانی در بازار موجود می باشد.

نبات تخته ای یکی از انواع نبات

نبات دندانه ای: این نوع نبات بخاطر شکنندگی در هنگام بسته بندی تکه تکه شده و به دلیل راحت حل شدن در دمنوش ها، بسیار مناسب است. از مزایای این نوع نبات ها این است که دیگر نیازی به خورد کردن آنها نیست و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

نبات مخلوط: این نوع نبات در کف و دیواره های پاتیل ها درست شده است. غلظت خیلی زیاد شربت در کف پاتیل ها سبب تشکیل آنها شده و چون شکل آن نامنظم است به صورت فله به فروش می رسد.

پرده نبات: این نوع نبات چون روی پاتیل ها درست شده ترد و نازک است، اما از لحاظ کیفیت هیچ تفاوتی با دیگر نبات ها ندارد.

پودر نبات: پودر نبات یا خرده نبات از شکر درشت تر است، که به صورت تک نفره بسته بندی می شود. این نوع نبات چون سریع حل می شود بیشتر در قهوه خانه ها استفاده می شود.

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد نظرات: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *