آجیل

فواید گردو برای سلامت بدن

0
(0)

گردو

گردو یک دانه بزرگ خوراکی چروکیده متشکل از دو نیمه می باشد، که در یک پوسته سخت محصور شده است. منشأ درخت گردو ایران است و به همین دلیل در غرب با نام “گردوی پارسی” شناخته می‌شود.

مواد مغذی موجود در گردو

یکی از مغز دانه هایی که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد، گردو است. پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی جزو مهم ترین خواص گردو می باشد. مغز گردو یکی از مغز دانه هایی است که به صورت خام و تکی یا همراه با سایز مغزها خورده می شود. البته بسیاری از غذاها با استفاده از گردو تهیه می شوند که یکی از این غذاهای شناخته شده فسنجان است. به علت طبع گرم آن، از زمان های قدیم مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است و افراد به شکل های مختلف آن را مصرف می کنند. این مغز دانه منبع بسیار زیادی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که در زیر به مرور آن ها می پردازیم.

ویتامین b6: این ویتامین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و همچنین باعث بهبود سلامتی سیستم عصبی می گردد. همانطور که می دانید کمبود ویتامین B6 باعث کم خونی می شود.

منگنز: یکی از مواد معدنی بسیار مهم برای سلامتی بدن، منگنز است، که در انواع مغزها یافت می شود.

مس: یکی از مواد معدنی بسیار مفید که باعث سلامتی و تقویت قلب و سیستم عصبی می شود، مس است.

اسید فولیک: همانطور که می دانید یکی از ویتامین های بسیار ضروری در دوران بارداری، اسید فولیک می باشد که کمبود این ماده معدنی، باعث ایجاد نقص در نوزادان می شود. یکی از فواید گردو این است که سرشار از اسید فولیک می باشد.

ویتامین E: مغز گردو دارای ویتامین E می باشد، که برای سلامت بدن و مبارزه با انواع سرطان مفید است. همانطور که می دانید کمبود ویتامین E باعث کسلی، ام اس و بسیاری از بیماری ها می شود.

جالب است بدانید که یکی دیگر از فواید گردو، سلامت پوست و مو است. اگر دقت کرده باشید، در اکثر شامپوها از روغن گردو استفاده می کنند که باعث حفظ سلامت می گردد.

گردو

ارزش غذایی گردو

گردو حاوی 65 درصد چربی اشباع است و درصد باقیمانده را پروتئین و کربوهیدرات تشکیل داده است. کربوهیدرات موجود در این مغز، به صورت فیبر ذخیره شده است. پس می توان به این نتیجه رسید که کالری گردو بسیار بالا است و به این دلیل که دارای  65 درصد چربی است، جزو مواد غذایی پرکالری می باشد. اما چربی موجود در این مغز برخلاف سایر چربی ها منجر به چاقی و اضافه وزن نمی شود. چربی های موجود در این مغز، چربی های امگا 3 (لینولنیک) و امگا 6 (لینولئیک) است که باعث سلامت قلب و کاهش التهابات می شود. به همین دلیل است که مصرف این مغز دانه باعث افزایش سطح انرژی می شود. به علت وجود امگا3 فراوان، گردو به غذای مغز نیز معروف است.

خرید گردو

خواص گردو

همانطور که برایتان گفتیم این مغز دانه دارای مواد معدنی و ویتامین های زیادی است و در نتیجه خواص گردو برای سلامتی بدن انسان بسیار زیاد است.

مصرف بسیاری از مغزها و گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه بسیار مفید است. بطور مثال مصرف گردو از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند. زیرا مصرف آن باعث کاهش کلسترول بد خون، کاهش التهابات، بهبود در عملکرد رگ های خونی، می شود. مصرف این مغز دانه به علت مقدار زیاد آنتی اکسیدان موجود، باعث سلامت قلب می شود.

همانطور که می دانید سرطان به علت رشد غیر طبیعی سلول ها به وجود می آید. شما با رژیم غذایی سالم و ورزش می توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید. ترکیبات موجود در گردو مانند گاما-توکوفرول، اسیدهای چرب امگا-۳، فیتواسترول‌ها،  آنتی‌اکسیدان‌های متنوع، و اسید الاجیک، خاصیت ضد سرطانی دارد.

یکی دیگر از خواص گردو حفظ سلامت مغز است. تحقیقات نشان داده است که مصرف گردو به علت وجود  آنتی اکسیدان فراوان و امگا 3، باعث افزایش حافظه و جلوگیری از آلزایمر می شود و همچنین تا حد زیادی از افسردگی و زوال عقلی بر اثر افزایش سن جلوگیری می کند.

در تحقیقات اخیر نشان داده شده است که مصرف این مغز دانه باعث سلامت دستگاه گوارش نیز می شود. زیرا سبب افزایش تعداد باکتری های مفید در دستگاه گوارش می گردد. همانطور که می دانید، یک سری از باکتری ‌های مضر در دستگاه گوارش باعث التهابات و بیماری های گوارشی می شوند.

مصرف این مغز دانه باعث کنترل وزن می شود. طبق مطالعات، مصرف این مغز دانه باعث کنترل اشتها شده و میل به خوردن غذا و شیرینی را در افراد کاهش می دهد.

یکی از عوامل سکته و بیماری های قلبی فشار خون بالا است. مصرف این مغز دانه باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.

از دیگر مزایای مصرف گردو می توان به موارد پیش رو نیز اشاره کرد. مصرف این مغز دانه باعث افزایش قدرت باروری در مردان و تولید اسپرم می شود. همچنین، به علت دارا بودن ملاتونین، باعث خواب آرام در شب، و یا تنظیم چرخه خواب می شود.

 

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد نظرات: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *