قطاب سوغاتی کدام شهر است؟
شیرینی

قطاب سوغاتی کدام شهر است؟

3
(2)

قطاب

یک نوع شیرینی خوشمزه می باشد و سوغات شهر یزد می باشد و به قطاب یزدی معروف است. این شیرینی در بین مردم یزد بسیار پرطرفدار و شناخته شده می باشد و مردم یزد زمانی که می خواهند به جایی بروند این شیرینی خوشمزه را به دیگران سوغاتی می دهند. این شیرینی علاوه بر طعم خوب و لذیذی که دارد دارای ارزش غذایی بالا نیز می باشد و علت پرطرفدار بودن این شیرینی خوشمزه بودن و خاصیت بالای آن می باشد.

خوب است که بدانید پیشینه این شیرینی لذیذ به اواخر دوره قاجار بر می گردد و در آن زمان نیز این شیرینی خوشمزه بوده است. این شیرینی به شکل یک توپ کاملا گرد می باشد که لایه بیرونی آن را سرخ می کنند و داخل آن را به موادی همچون شیر، زرده تخم مرغ، آرد گندم و ماست آغشته می کنند.همچنین این شیرینی از دو بخش مغز داخلی و لایه خارجی تشکیل شده است.

خرید قطاب

برای خرید قطاب می توانید به انواع شیرینی پزی‌ها مراجعه کنید و آن را به میزانی که می خواهید تهیه کنید و از آن می توانید به عنوان سوغاتی نیز برای دوستان و آشنایان خود استفاده کنید تا آن ها نیز از طعم خوب این شیرینی بهره مند شوند.

یکی از شیرینی های محلی و خوشمزه کرمان نیز قطاب می باشد که به قطاب کرمانی معروف است.علاوه بر قطاب یزدی در شهر کرمان نیز قطاب کرمانی وجود دارد زیرا آب و هوای این دو شهر شباهت زیادی به یکدیگر دارند بنابراین سوغاتی های شبیه به هم نیز دارند.طرز تهیه هر دو قطاب و طعم هر دوی آن ها خیلی به هم نزدیک می باشد و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

ما در ادامه ی مقاله می خواهیم شما را با طرز تهیه این شیرینی خوشمزه آشنا کنیم تا شما هر زمان که نتوانستید برای خرید قطاب به شیرینی پزی بروید به راحتی بتوانید آن را در منزل برای خود و خانواده ی خود بپزید و از طعم بی نظیر این شیرینی خوشمزه لذت ببرید.

طرز تهیه قطاب چگونه است؟

مواد لازم برای تهیه قطاب:

  • آرد سفید قنادی سه پیمانه
  • زرده تخم مرغ چهار عدد
  • ماست به میزان یک لیوان
  • کره دویست گرم
  • هل به میزان یک قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر به میزان دو قاشق چایخوری
  • گردو به میزان یک پیمانه
  • دارچین به میزان سه قاشق غذا خوری
  • گلاب به میزان لازم

مرحله ی اول طرز تهیه:

ابتدا باید زرده های تخم مرغ را از سفیده های آن جدا کنید و آن ها را داخل ظرفی بریزید و سپس به وسیله ی یک همزن برقی یا دستی زرده ها را به خوبی هم بزنید تا به غلظت کافی برسد و بعد از به غلظت رسیدن باید مقداری هل و دارچین را به آن اضافه کنید تا بوی زهم تخم مرغ از بین برود.

مرحله ی دوم طرز تهیه:

در این مرحله باید کره ای را که به دمای محیط رسیده است را به زرده تخم مرغ ها اضافه کنید و کره را به خوبی با زرده تخم مرغ هم بزنید تا به خوبی به خورد یکدیگر بروند.

بعد از انجام این کار باید ماست را به مواد اضافه کنید توجه کنید که ماست شما حتما باید پرچرب و شیرین باشد.

مرحله ی سوم طرز تهیه:

در این مرحله باید آرد و بکینگ پودر را حدود سه بار به خوبی الک کنید و بعد از الک کردن آن را به آرامی به مواد تان اضافه کنید و  همه ی مواد را باهم به خوبی هم بزنید تا خمیر شما یکدست و نرم شود و به راحتی شکل بگیرد.و بعد از آن باید حدود دو ساعت مواد تان را کنار بگذارید.

مرحله ی چهارم طرز تهیه:

بعد از گذشت دو ساعت باید دارچین، گردو و پودر هل را آسیاب کنید و بعد از آسیاب کردن در هر مرحله مقداری خمیر بردارید و داخل آن را گردو، دارچین و هل آسیاب شده بریزید و آن را بپیچانید.و بعد از اینکه همه ی خمیر را پیچاندید می توانید آن ها را سرخ کنید و یا داخل فر قرار دهید.

توجه داشته باشید که اگر می خواهید قطاب های خود را سرخ کنید باید از روغن زیادی استفاده کنید به طوری که قطاب ها داخل آن شناور باشند تا به خوبی سرخ شوند.

اما اگر می خواهید از فر استفاده کنید باید کف سینی فر را کمی چرب کنید و یا از کاغذ روغنی برای اینکه شیرینی ها به ظرف نچسبند استفاده کنید و فر را در دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید و حدود 15 الی 20 دقیقه صبر کنید تا شیرینی شما آماده شود و بعد از آماده شدن بهتر است آن ها را داخل پودر قند بگذارید و به پودر قند آغشته کنید و بگذارید کمی سرد شود و سپس آن را نوش جان کنید.

اگر دوست دارید که قطاب شما عسلی شود و قطاب عسلی میل کنید به جای پودر قند باید از عسل استفاده کنید و شیرینی ها را داخل آن قرار دهید و به عسل آغشته کنید.

میانگین امتیازها 3 / 5. تعداد نظرات: 2

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *