چای هندوستان
دمنوش

انواع چای هندوستان و نحوه دم کردن آن ها

1
(1)

چای هندوستان

چای، یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی های دنیا است. این نوشیدنی خوش طعم و معطر بخش مهمی از زندگی روزمره بسیاری از مردم را تشکیل می دهد. هندوستان از بزرگترین تولیدکنندگان چای محسوب می شود. ایالت آسام هند پهناورترین منطقه جهان  از نظر کشت چای است. چای آسام به عنوان محصول این منطقه به دلیل داشتن کافئین بالا تحت عنوان چای صبحانه در بازار عرضه می شود.

در هندوستان انواع مختلفی از چای وجود دارد که هر کدام از آن ها به روش خاصی تهیه می شود. اگر شما هم از دوستداران چای هستید و تمایل دارید با انواع چای این کشور، خواص و روش دم کردن آن ها آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چای ماسالا

چای سیاه، شیر، رازیانه، هل و چند نوع ادویه شامل دارچین، میخک، زنجبیل، بادیان ستاره ای، فلفل سیاه و جوز هندی ترکیبات چای ماسالا را تشکیل می دهند. شما می توانید با تغییر نوع و میزان این مواد چای ماسالا را با طعم دلخواه خود تهیه کنید.

تمام مواد را به جز شیر و چای همراه با کمی آب روی حرارت ملایم بگذارید تا حجم آب به نصف برسد. شیر را هم حرارت دهید تا کمی تبخیر شود. سپس شیر و چای را که می تواند چای آسام باشد به مخلوط اضافه کرده و 4-3 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید.

چای ماسالا التهاب بدن را کم کرده و در از بین بردن باکتری ها و قارچ ها موثر است. مصرف این چای سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بروز سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می کند. همچنین قند خون و فشارخون را کنترل کرده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

چای ماسالاچای ماسالا

چای کره ای

چای کره ای یا چای شور نوع خاصی از چای است که در هندوستان، نپال و بوتان مورد استفاده قرار می گیرد. در منطقه تبت از این چای تحت عنوان پوچا نام برده می شود.

برای تهیه چای کره ای ابتدا چای سیاه را به آب جوش اضافه کرده و سپس نمک، کره تهیه شده از شیر گاو میش، شیر و آب را با آن مخلوط می کنند.

چای کره ای به دلیل مزه شوری که دارد از محبوبیت زیادی برخوردار است. این چای حاوی کره و کالری بالایی است. به همین دلیل، استفاده از آن در مناطق کوهستانی متداول است. چای کره ای به رفع گرسنگی و افزایش انرژی بدن کمک کرده و مانع خشکی لب ها می شود.

چای سبز

هم چای سبز و هم چای سیاه از برگ های گیاه چای منشا می گیرند. اما این 2 نوع چای از نظر میزان تخمیری که روی گیاه انجام می شود، با هم متفاوت هستند. بیشترین میزان تخمیر روی چای سیاه و کمترین درجه تخمیر روی چای سبز صورت می گیرد.

برای دم کردن باید برگ های چای سبز را داخل قوری ریخته و آب داغ را به آن اضافه کنید. درب قوری را گذاشته و 8-7 دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد.

شواهد علمی نشان می دهد در افرادی که چای سبز مصرف می کنند شیوع سرطان کمتر است. کاتچین و کافئین این چای متابولیسم را بالا برده و به کاهش وزن کمک می کند. چای سبز کلسترول و قند خون را کاهش داده و از ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

چای سبز

چای سیاه

گیاه چای بومی مناطق شمال شرقی هندوستان است. بیشتر چای سیاه هندوستان در ایالت های آسام، بنگال شمالی و ناگالند تولید می شود.

برای دم کردن چای سیاه آن را با آب مخلوط کرده و روی حرارت غیر مستقیم کتری یا سماور قرار دهید.

چای سیاه مملو از آنتی اکسیدان است و رادیکال های آزاد تولید شده در بدن را از بین می برد. مصرف این چای احتمال ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری پارکینسون را کم می کند. چای سیاه فشارخون را کاهش داده و مانع ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی می شود.

چای آسام

در شمال شرقی هندوستان منطقه ای به نام آسام قرار دارد که یکی از بزرگترین مناطق کشت و تولید چای در دنیا محسوب می شود. چای آسام که در این منطقه کشت می شود به دلیل فرآیند اکسیداسیون و تخمیری که روی آن انجام می شود، جزو چای سیاه هندی طبقه بندی می شود. از این چای به دلیل کافئین زیادی که دارد در انواع چای های صبحانه ایرلندی و انگلیسی استفاده می شود.

چای آسام عطر و طعم قوی و رنگ روشنی دارد. این چای که غنی از آنتی اکسیدان است سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از پیری زودرس جلوگیری می کند. چای آسام کلسترول خون را کم کرده و انرژی بدن را افزایش می دهد. همچنین با بهبود عملکرد مغز از ابتلا به بیماری هایی مثل آلزایمر پیشگیری می کند.

خرید چای سیاه آسامخرید چای سیاه آسام

چای دارجیلینگ

چای دارجیلینگ یک نوع چای معروف است که در منطقه ای به همین نام در هندوستان رشد می کند. می توان این چای را با فرآیندهای مختلف به چای سیاه، سبز، سفید یا اولانگ تبدیل کرد. چای دارجیلینگ عطر میوه ای دارد و بدون شکر یا شیر قابل استفاده است.

برای دم کردن این چای ابتدا آب را جوشانده و 2-1 دقیقه صبر کنید تا خنک شود. سپس آب را به 1 قاشق چایخوری چای دارجیلینگ اضافه کرده و 3 دقیقه منتظر بمانید.

چای دارجیلینگ غنی از آنتی اکسیدان است. بنابراین، مصرف آن رادیکال های آزاد بدن را از بین برده و احتمال سرطان را کاهش می دهد. این چای با کاهش تولید کورتیزول در بدن به کنترل استرس کمک می کند.

خرید چای دارجیلینگ

خرید چای دارجیلینگ

چای نیلجیری

چای نیلجیری (نیلگیری) در منطقه کوهستانی جنوب هند که به آن کوه های آبی گفته می شود، تولید می شود. نیلجیری، سومین منطقه بزرگ کشت چای در هند محسوب می شود. این چای که جزو چای سیاه طبقه بندی می شود در مقایسه با چای آسام از شهرت کمتری برخوردار است. چای نیلجیری بسیار معطر بوده و رنگ تیره ای دارد و از آن می توان برای تهیه چای سرد استفاده کرد.

چای نیلجیری کلسترول بد خون را کاهش داده و از بروز حمله قلبی جلوگیری می کند. این چای عملکرد سیستم ایمنی را حفظ کرده و به از بین بردن عوامل بیماری زا کمک می کند.

میانگین امتیازها 1 / 5. تعداد نظرات: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *