آجیل

خواص تخمه آفتابگردان برای مو و سلامت بدن چیست؟ 

3.3
(3)

خواص تخمه آفتابگردان برای مو و سلامت بدن چیست؟ 

خواص تخمه آفتابگردان برای مو، پوست و بدن بسیار محرز است. به همین خاطر بیشتر افراد از این دانه ها برای سلامت پوست و مو کمک می گیرند. ابتدا بهتر است پیش از آشنایی با خواص تخمه آفتابگردان برای مو با خود دانه آفتابگردان آشنا شوید. در این صورت خواص تخمه آفتابگردان برای مو را نیز بهتر درک خواهید کرد.

اهمیت دانه آفتابگردان

دانه آفتابگردان برای تولید مواد خوراکی و روغن مورد استفاده قرار می گیرد. خواص تخمه آفتابگردان باعث شده تا از این دانه ها برای آجیل ها استفاده شود. آجیل هایی که دارای دانه آفتابگردان هستند، آجیل های پرکالری شناخته می شوند. بسیاری از افراد برای بهره مندی از خواص تخمه آفتابگردان آن را به شکل میان وعده یا مکمل غذایی استفاده می کنند.

خواص تخمه آفتابگردان برای مو

به طور کلی دانه آفتابگردان به دو شکل مورد استفاده قرار می گیرد. گروه اول برای تولید روغن خوراکی مصرف می شود. گروه دوم برای پرورش بذرهای خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. در هر دو روش نمی توان از خواص تخمه آفتابگردان برای مو غافل شد. تخمه های آفتابگردان مشکی برای تولید روغن خوراکی اهمیت زیادی دارند. این روغن دارای طعم و عطر ملایم می باشد. گل های آفتابگردان با ابعاد مختلف پرورش داده می شوند.

معرفی خواص تخمه آفتابگردان برای مو

هر گل آفتابگردان بسته به بزرگی ابعاد می تواند بیش از 2000 دانه را در خود جای دهد. از خواص تخمه آفتابگردان برای مو باید به 20 درصد پروتئین، 31 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده، 35 تا 42 درصد روغن، فولات، ویتامین E، A، B3، B5 و B6 اشاره کرد. تخمه آفتابگردان دارای روی، فسفر، آهن، منیزیم، فیبر غذایی، پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم و سلنیوم می باشد. اسیدهای چرب مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک از دیگر خواص تخمه آفتابگردان برای مو است. اسیدهای فنلی و فلاونوئیدها نشان دهنده خواص آنتی اکسیدانی تخمه آفتابگردان می باشد.

تانن، توکوفرول ها(بتا، آلفا و گاما)، ترپن ها، ساپونین ها، آلکالوئیدها و …. از دیگر ترکیبات موجود در دانه آفتابگردان است. تخمه آفتابگردان با 163 کالری معرفی می شود و بدون کلسترول می باشد.

معرفی خواص تخمه آفتابگردان برای مو

خواص تخمه آفتابگردان برای مو در دانه های آفتابگردان تازه جوانه زده بیشتر می باشد. با شناخت خواص تخمه آفتابگردان برای مو بهتر است با سایر خواص آفتابگردان آشنا شویم و سودمندی مصرف آن را درک کنیم.

سایر خواص تخمه آفتابگردان  

دانه های آفتابگردان منبع غنی و کاملی از فیبرهای غذایی نامحلول بوده و به همین خاطر می تواند برای بهبود وضعیت سیستم گوارشی مورد توجه قرار بگیرد. برای پیشگیری از یبوست می توان از خواص تخمه آفتابگردان بهره مند شد. دانه آفتابگردان دارای آنتی اکسیدان های زیادی همون سلنیوم، ویتامین E، ویتامین C، مس و … می باشد. این آنتی اکسیدان ها حفاظت سلول ها را در پی دارد و برای پیشگیری از عملکرد رادیکال آزاد مورد استفاده قرار می گیرد.

تخمه آفتابگردان از اکسید شدن کلسترول خون ممانعت می نماید. در نتیجه رگ های خونی بدن دچار انسداد نخواهند شد و فرد دچار سکته های قلبی و مغزی نمی شود.

خواص تخمه آفتابگردان می تواند کاهنده کلسترول بد خون باشد. دانه های آفتابگردان می توانند با چربی های اشباع نشده و فیتواسترول ها از تجمع کلسترول بد جلوگیری نمایند.

تخمه آفتابگردان می تواند کاهنده فشار خون باشد. دانه های آفتابگردان منیزیم و پتاسیم زیادی دارد و می تواند باعث کاهش میزان سدیم در خون شود. با خوردن دانه آفتابگردان دچار افزایش سدیم در خون نمی شویم. ضمن اینکه میزان سدیم در خون به وضعیت متعادلی می رسد.

خواص آنتی اکسیدانی تخمه آفتابگردان برای مهار و توقف سرطان کارایی قابل توجهی دارد. این دانه ها را به عنوان یک خوراک ضد سرطان می شناسند. لیگنان، فیتواسترول ها و … از جمله مواردی هستند که برای کنترل و توقف سلول های سرطانی کاربرد دارند. تخمه آفتابگردان برای ممانعت از سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سرطان سینه و … اهمیت دارد.

تخمه آفتابگردان می تواند کنترل کننده دیابت باشد. این موضوع از خواص آنتی اکسیدانی دانه آفتابگردان نتیجه می شود. با بهره مندی از خواص دانه آفتابگردان می توان میزان قند خون را به شکل نرمال تنظیم کرد.

از خواص دانه آفتابگردان باید به سلامت استخوان توجه کرد. دانه های آفتابگردان منبع خوبی برای دریافت منیزیم و کلسیم هستند. برای سلامت و رشد استخوان می توان از خواص دانه آفتابگردان کمک گرفت.

نقش خواص تخمه آفتابگردان برای مو

خواص دانه آفتابگردان برای مو با ویتامین هایی نظیر E، C و A آشکار می شود. در ساختار دانه آفتابگردان مجموعه ای از ویتامین های B حضور دارند. این ویتامین ها برای تقویت و رشد مو اهمیت زیادی دارند. با ویتامین E می توان موها را از ساختار شکننده و ضعیف به ساختار بسیار مناسبی هدایت کرد.

ویتامین B و A نیز برای رشد مو اهمیت زیادی دارند. تمام این ویتامین ها می توانند خواص تخمه آفتابگردان برای مو را آشکار کنند. فولات از دیگر عناصر مهم و ضروری برای رشد مو می باشد. افرادی که به ریزش مو دچار هستند، دچار کمبود فولات، روی، مس و منگنز می باشند. تخمه آفتابگردان دارای مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین های بسیاری است. به همین خاطر بهره مندی از خواص تخمه آفتابگردان برای مو اهمیت زیادی دارد.

میانگین امتیازها 3.3 / 5. تعداد نظرات: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *