آجیل

مواد تشکیل دهنده آجیل مشکل گشا

2.9
(12)

جیل مشکل گشا چیست؟

حتما شما هم اسم آجیل مشکل گشا را شنیده اید. اما اینکه چرا چنین اسمی به آجیل داده شده داستان جالبی دارد. در حقیقت این آجیل ریشه در باورهای مذهبی ایرانی ها دارد. باورهایی که درست یا غلط هنوز هم در بین مردم رواج دارد و باعث شده است که از آجیل مشکل گشا هم در شادیها و هم در مراسم مذهبی استفاده شود.

این آجیل هم مانند آجیل های معمولی از مغزها و دانه های خشکبار مغذی تشکیل شده است که دارای ارزش غذایی بالایی است  و می تواند تامین کننده انواع املاح معدنی، کالری، ویتامین ها و مواد دیگر از این دست باشد.

آجیل مشکل گشا چگونه بوجود آمد؟

این آجیل را در دورهمی های شب یلدا، شب سال نو و چهارشنبه سوری هم مورد استفاده قرار می دهند همچنین در مراسم های مذهبی هم به عنوان نذر می تواند کاربری داشته باشد. در رابطه با تاریخچه پدید آمدن این نوع آجیل، شواهد مبنی بر این است که در قرنهای گذشته زرتشتیان به عنوان هدیه ای مذهبی این مخلوط مغذی را بین یکدیگر تقسیم و دست به دست می کردند. در حقیقت این هدیه از نظر زرتشتیان نوعی خشنودی اهورامزدا یا همان پروردگار را به دنبال خواهد داشت. این رسم و اعتقاد بین ایرانی ها چرخیده و حتی به امروز هم رسیده است. خیلی از مردم معتقدند که با خوردن آجیل مشکل گشا به آرزوهای خود می رسند و مشکلاشان حل خواهد شد. به طور کلی عقاید مختلفی در خصوص مصرف آجیل مشکل گشا در بین مردم رواج دارد که البته درست و غلط بودن آنها جای بحث دارد.

چه ترکیبی در این آجیل وجود دارد؟

ترکیبات متفاوتی می تواند در این آجیل وجود داشته باشد. در حقیقت آن کسی که می خواهد از این آجیل به عنوان نذر استفاده کند با توجه به میزان هزینه ای که می خواهد داشته باشد، می تواند انواع و اقسام مغزها و ترکیبات را در آن اضافه کند.

معمولا ترکیباتی که در آجیل مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از :

بادام، پسته، فندق، نخودچی، کشمش و توت خشک، نقل

در حقیقت می گویند باید 7 نوع مغز یا ترکیب در این آجیل حتما اضافه شود. البته بعضی افراد هم هستند که گردو، شکلات، بادام زمینی و یا چیزهای دیگری از این دست هم به آجیل اضافه می کنند.

برای استفاده در مراسم و یا به عنوان نذر، این مغزها را با یکدیگر مخلوط کرده و در حجم های کم و کوچک با روبان و توری تزئین می کنند و بین مردم تقسیم می نمایند.

 

آجیل مشکل گشا چه خواصی دارد؟

برای اینکه بهتر بتوانیم با خواص آجیل مشکل گشا آشنا شویم، بد نیست با خواص تک تک اجزای آن بیشتر آشنا شویم. به این ترتیب خواص کلی این ترکیب را می توانیم بفهمیم.

خواص پسته

پسته دارای ترکیبات مهمی همچون کربوهیدراتها، اسیدهای آمینه، پروتئین ها و همچنین املاحی چون کلسیم، روی، آهن، سدیم، مس و پتاسیم است. ویتامین های C، B6، تیامین، فولات و.. هم در مغز پسته وجود دارد.

– مغز پسته در درمان کم خونی و فقر آهن بسیار مفید است.

– سبب تقویت قوای جنسی، سیستم گوارش و معده، ذهن و حافظه خواهد شد.

– این مغز برای بهتر کردن سرفه های مزمن، تقویت قلب و اعصاب، و درمان اسهال می تواند به کار رود.

– خواص آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی دارد.

– سبب لاغری و کاهش وزن هم می شود. چون کم کالری بوده اما پروتئین زیادی دارد.

– در درمان ریزش مو، تقویت بینایی، حفظ سلامت پوست هم می توان از پسته استفاده کرد.

خواص بادام

بادام سرشار از ویتامین هایی همچون E، و املاحی مانند کلسیم، مس،سلنیوم، روی، منیزیم و موارد دیگر است. همچنین در مغز بادام می توانید مقادیر خوبی از فیبر، آهن، فسفر و چربی های سالم را بیابید.

– مغز بادام می تواند سبب کنترل کلسترول، جلوگیری از بروز بیماری های استخوانی، تقویت حافظه شود.

– همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت قلب و جلوگیری از بروز بیماری های قلبی، تنظیم فشارخون و کم کردن التهابات بسیار موثر است.

– این ترکیب مقوی می تواند مانع از سرطان و بیماری قند شود. همچنین مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود.

خواص فندق

فندق علاوه بر طعم خوب و بی نظیری که دارد، سرشار از ترکیبات زیر است:

فیبر، چربی، پروتئین، کربوهیدرات، منگنز، زینک، تیامین، ویتامین E، آهن و فسفر و پتاسیم و منیزیم و…

– فندق سرشار از انرژی است و خواص آنتی اکسیدانی دارد و در نتیجه ضدسرطان است.

– فندق برای تقویت قلب و کاهش التهاب مفید است.

– سبب تقویت عضلات، استخوانها، و کاهش قند خون می شود.

خواص کشمش

کشمش دارای فیبر، کربوهیدرات، کالری، و پروتئین است. قند زیادی دارد. سرشار از ویتامین هایی همچون ویتامین C،ویتامین B6، تیامین، نیاسین و… است. و املاحی همچون سدیم، آهن، فسفر، پتاسیم و کلسیم و…هم دارد.

– کشمش نوعی ملین به شمار می رود.

– برای درمان مشکلات گوارشی می تواند استفاده شود.

– سرشار از آهن است و برای کم خونی کاربرد فراوان دارد.

– برای تقویت دهان و دندان، استخوان ها، سلامت پوست، خواب خوب، افزایش باروری کاربرد دارد.

خواص توت خشک

یکی از ترکیبات مهم آجیل مشکل گشا توت خشک است. توت خشک املاح و مواد مغذی فراوانی دارد و در دستور غذایی کشورهایی مثل چین هم زیاد دیده می شود.

– توت خشک عملکرد سیستم گوارش را بهتر می کند.

– از گرفتگی عروق جلوگیری می کند.

– ضد سرطان بوده و منجر به تقویت کبد و کلیه ها خواهد شد.

– منبع مهمی از فیبر و ویتامین C است. و می تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

سخن نهایی

با توجه به مطالب گفته شده قبلی، می توان دریافت که آجیل مشکل گشا علاوه بر جنبه مذهبی و ملی که دارد، می تواند عامل خوبی برای انتقال مواد مغذی و املاح به همه بدنها باشد. می تواند برای سلامتی بسیار مفید بوده و در پیشگیری از مشکلات و بیماری هایی همچون سرطان، مشکل گشا باشد!

برای خرید آجیل مشکل گشا، حتما دقت کنید که مغزها و خشکبار تازه باشند. زیرا علاوه بر اینکه آجیل مانده و کهنه، بوی بد و طعم نامطلوبی خواهد داشت به طور قطع ضرر و زیان هم به سلامتی افراد وارد می کند.

میانگین امتیازها 2.9 / 5. تعداد نظرات: 12

One thought on “مواد تشکیل دهنده آجیل مشکل گشا

  1. س گفت:

    با سلام و عرض ادب…. ایده جالبی برای نذر است…. به علت منفعت فراوان و نداشتن عوارض این مخلوط انشالله نذر افراد هم قبول درگاه حق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *