خشکبار و میوه خشک

آشنایی با انواع کشمش

3.8
(10)


آشنایی با کشمش

به انگور خشک شده به روش های مختلف کشمش می گویند. این ماده مغذی سرشار از کلسیم، آهن، پتاسیم و ویتامین های گروه ب، و حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که از سلول های بدن محافظت می کند. همچنین به عنوان یک آجیل سالم و مغذی می توانید در تمام فصول سال از آن استفاده کنید.

 

انواع کشمش مرغوب

انگورها حین اینکه خشک می شوند کم آب، و رنگ آنها تیره می شود. ای میوه با ارزش بر خلاف میوه های خشک، حین خشک شدن لزومی به اضافه کردن شیرین کننده ندارد و با اینکه آب آن از دست می رود، شیرین تر نیز می شود. کشمش دومین شیرینی طبیعی بعد از خرما در جهان است که با خوردن آن بر خلاف دیگر شیرینی ها به دندان ها آسیب نمی رساند و حتی می تواند پوسیدگی های دندان ها را بهبود و التیام بخشد.

معرفی انواع کشمش و خواص آنها

همانطور که تنوع زیادی در میوه انگور وجود دارد کشمش هم که همان انگور خشک شده است دارای انواع مختلفی می باشد بنابراین برای کاربردهای گوناگون و سلیقه های متفاوت از آن می توان استفاده کرد. در این مطلب می خواهیم شما را با انواع این ماده غذایی مختلف آشنا کنیم که عبارتند از: 1- کشمش سبز، 2- مویز، 3- کشمش پلویی.

شناخت و خواص کشمش سبز

کشمش از دیگر مواد غذایی سرشار از فیبر است که مصرف زیاد آن می تواند بیماری های گوارشی مانند یبوست مزمن را درمان کند پس با مصرف آن حرکات روده ای بهبود، و سبب سلامتی دستگاه گوارش می شود. همچنین اثرات منیزیم و پتاسیم موجود در این خوراکی پر از ویتامین، باعث کم شدن اسیدیته و حذف کردن سموم از خون و جلوگیری از بیماریهای قلبی، سنگ کلیه، نقرس و آرتروز می شود.

 

 

کشمش سبز آجیلی

کشمش سبز به عنوان یک نوع آجیل و یک میان وعده غذایی محسوب می شود که اثرات مثبتی برای سلامتی افراد در تمام سنین مختلف دارد. پیشگیری از سرطان، درمان کم خونی، مقابله با ریزش مو، درمان درد مفاصل، بهبود فرایند هضم غذا، بهبود سلامت بینایی، درمان بی خوابی، بهبود سطح انرژی افراد، تقویت سلامت دندانها، تنظیم سطح PH بدن از جمله خواص بی نظیر این ماده غذایی می باشد. با توجه به اینکه این ماده مغذی دارای یون های آهن، کمپلکس ویتامین B و مس است، اضافه کردن آن به وعده های غذایی بسیار با اهمیت است.

معرفی مویز و خواص بی نظیر آن

به دانه های بزرگ انگور سیاه خشک شده مویز می گویند. گرچه از نظر شکل و رنگ با کشمش فرق می کند اما خواص آنها تقریبا با هم شباهت دارد. خوردن مویز سبب کاهش غلظت خون، انبساط رگهای خونی، و در نتیجه خون با سرعت زیادتری می تواند در بدن جریان کند و این کار لخته شدن خون در عروق را کاهش می دهد. با خشک شدن انگور و تبدیل آن به مویز نه تنها ویتامین آن از دست نمی رود بلکه اثر نیرو بخش آن نیز زیادتر می شود. مویز حاوی اسید های آ، ب، ای و سرشار از ویتامین های چرب امگا شش و امگا سه می باشد.

مویز های کم دانه یا بی دانه گوشتی، مرغوب ترین و بهترین نوع مویزها است. این ماده مغذی از ابتلا شدن به بیماری سرطان، دیابت و آلزایمر جلوگیری می کند. همچنین فشار خون را پایین می آورد و بیماری های قلبی را درمان و معده را تقویت می کند. مویز جز گروه های میوه ها به حساب می آید و هر 40 گرم آن در حدود 70 کیلو کالری انرژی دارد. اخیرا، این ماده غذایی در آجیل فروشی ها جایگاه خاصی دارد و اکثر افراد از آن همراه مغزهای دیگر، برای توان و انرژی بیشتر، خصوصا در فصل های سرد سال استفاده می کنند.

 

مویز گوشتی

مویز سیستم گوارش بدن را تقویت می کند، برای مادران باردار و شیرده و همچنین کودکان سودمند است و به عنوان میان وعده استفاده می شود.

اگر فردی هر روز 20 عدد مویز را ناشتا میل کند، هوش زیاد، تقویت مغز، و بلغم و سردی از بدن آن بیرون می شود.

شناخت و کاربرد کشمش پلویی

کشمش دارای خاصیت زیادی برای سلامت چشم، معده، استخوان‌ها و اعصاب است و با مصرف این محصول پر خاصیت سلامت بدن حفظ خواهد شد. همچنین کشمش پلویی دارای ویتامین ب، آهن، کلسیم، پتاسیم، ویتامین د، و منبع فیبر و آنتی اکسیدان نیز می باشد. این آجیل دوست داشتنی و پر خاصیت در مناطق معتدل جهان رویش دارد. کشمش با دارا بودن انواع ویتامین ها، دیابت را کنترل، و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. تنها خوراکی شیرینی که دندان پزشکان آنها را می پسندد انگور خشک شده است چرا که سرشار از ترکیباتی ضد باکتر ی ها است.

 

کشمش پلویی، مخصوص استفاده در غذاها

کشمش پلویی به طور طبیعی سدیم کمی دارد و فاقد چربی و کلسترول است اما مواد معدنی و ویتامین زیادی دارد. این محصول پر خاصیت را به غذای خود اضافه کنید تا کلسترول مضر بدن را کم کند. وجود دو ماده معدنی منگنز و پتاسیم در این ماده مغذی خطر پوکی استخوان را کم می کند. همانطور که از اسم این ماده غذایی پیدا است بیشتر در مصرف انواع غذاها کاربرد دارد.

 

 

میانگین امتیازها 3.8 / 5. تعداد نظرات: 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *