خواص فوق العاده و بیشمار گل سرخ
دمنوش

خواص فوق العاده و بیشمار دمنوش گل سرخ

3.2
(22)

گل سرخ

حدود 5 هزار سال است که بشر به خواص گل محمدی پی برده است. در ایران و چین باستان از این گل برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است. تحقیقات جدید هم نشان می دهد که این گل خوشبو مزایای بی شماری برای سلامتی دارد.

گل محمدی نوعی گل رز است که در ایران به نام گل سرخ هم شناخته می شود. نام علمی این گیاه Rosa damascena است. این گل به رنگ های مختلف شامل سرخ، صورتی، سفید و زرد دیده می شود. اما هر چقدر رنگ آن سرخ تر باشد، خواص درمانی بیشتری دارد. برای اینکه با خواص گل محمدی و نقش آن در پیشگیری از بیماری ها آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گل سرخ

گل سرخ

ارزش غذایی گل سرخ

این گل فاقد کالری، پروتئین، کربوهیدرات و چربی است. اما منبع خوب ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E، آهن و کلسیم محسوب می شود.

گلبرگ های گل محمدی دارای ترکیباتی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات از فعال شدن سلول های سرطانی جلوگیری کرده و مانع بروز تغییرات سرطانی در بدن می شوند. بعضی محققان معتقدند که وجود آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی احتمال بروز سرطان را تا 40 درصد کاهش می دهد.

خواص گل محمدی

دمنوش گل محمدی

خواص گل محمدی

دمنوش گل محمدی فاقد کافئین، قند و کالری است. این دمنوش منبع خوب ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها محسوب می شود. مهم ترین خواص گل محمدی در ادامه عنوان شده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در این گل خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و به بدن در مقابله با عفونت ها کمک می کند. مصرف دمنوش گل سرخ علائم شبه آنفلوآنزا مثل سرفه، گلو درد و گرفتگی بینی را بهبود می دهد. مصرف این دمنوش همراه با یک قاشق چایخوری عسل خاصیت درمانی آن را افزایش می دهد.

دمنوش گل سرخ

دمنوش گل سرخ

رایحه گل سرخ استرس و اضطراب را کاهش می دهد. استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و احتمال بیمار شدن را افزایش می دهد. استشمام رایحه دمنوش گل محمدی قبل از نوشیدن باعث ایجاد حس آرامش می شود.

پیشگیری از بیماری های مزمن

گلبرگ های گل سرخ حاوی پلی فنول هستند. پلی فنول ها، آنتی اکسیدان هایی هستند که از آسیب سلول های بدن جلوگیری می کنند. این ترکیبات احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و چاقی را کاهش می دهند.

کاهش التهاب

گلبرگ های این گل به اندازه آسپرین یا ایبوپروفن دارای خاصیت ضد التهابی هستند. دمنوش گل سرخ درد ناشی از التهاب را در بیماران مبتلا به آرتریت کاهش می دهد.

تسکین دردهای قاعدگی

یکی از مهم ترین خواص گل محمدی تسکین دردهای دوران قاعدگی است. دمنوش گل محمدی به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ویتامین هایی که دارد نفخ و درد ناشی از قاعدگی را تسکین می دهد. علاوه بر این، به کاهش اضطراب و نوسانات خلقی دوران قاعدگی کمک می کند.

کمک به هضم مواد غذایی

درمان مشکلات معده، یکی از رایج ترین کاربردهای سنتی دمنوش گل سرخ است. تحقیقات جدید نشان می دهد که دمنوش این گیاه میزان تولید صفرا را در کبد افزایش می دهد. در نتیجه، هضم غذا را راحت تر کرده، مانع ابتلا به یبوست شده و جذب مواد مغذی را افزایش می دهد.

از دمنوش گل محمدی به طور سنتی برای درمان یبوست استفاده می شود. این گیاه یک ملین طبیعی است که می تواند به درمان افرادی که با مشکل یبوست روبرو هستند، کمک کند.

خرید پر گل سرخ

خرید پر گل سرخ

حفظ سلامت پوست و مو

پوست دائما در معرض سموم و رادیکال های آزاد قرار دارد. ویتامین C موجود در این گیاه به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی از پوست در برابر عوامل محیطی محافظت می کند. وقتی بتوانید مواد مغذی مورد نیاز پوست را از منابع طبیعی تامین کنید، نیازی به صرف هزینه های زیاد برای خرید محصولات آرایشی گران قیمت نخواهید داشت.

نوشیدن دمنوش گل محمدی به رفع علائم پیری مثل چین و چروک و افتادگی پوست کمک می کند. این دمنوش تولید کلاژن را در پوست افزایش می دهد. کلاژن، پروتئینی است که در حفظ سلامت پوست و مو نقش دارد.

خواص گل محمدی فقط به پیشگیری از پیری پوست محدود نمی شود. این گیاه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی در درمان بیماری های پوستی مثل آکنه نیز موثر است. به همین دلیل است که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست که به صورت تجاری تولید می شوند از گلبرگ گل سرخ یا عصاره آن استفاده می شود.

درمان عفونت مجاری ادراری

اگر از عفونت دردناک مجاری ادراری رنج می برید، مصرف دمنوش گل محمدی می تواند به کنترل عفونت و کاهش درد کمک کند. دمنوش این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد. بنابراین، نوشیدن آن در درمان عفونت های خفیف مجاری ادراری نیز  موثر است.

مصرف دمنوش گل سرخ به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند. گفته می شود که این دمنوش از ابتلا به سنگ کلیه جلوگیری می کند.

میانگین امتیازها 3.2 / 5. تعداد نظرات: 22

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *